تدوین دستورالعمل نانونماد در دستور کار کارگروه ایمنی و استاندارد

کارگروه ایمنی و استاندارد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تصویب شیوه نامه اجرایی اعطای نشان نانو به محصولات نانویی کشور را در دستور کار قرار داده و به دنبال اجرایی کردن آن در طی دو سال آینده است.

کارگروه استاندارد و ایمنی، یکی از کارگروه‌های فعال در ستاد ویژه توسعه فناوری است که از سال ۸۵ تأسیس شد. این کارگروه در حوزه استاندارد‌سازی فناوری نانو، اعم ازمحصولات، آزمایشگاه‌ها و واحدهای تولیدی فعالیت می‌کند. تدوین استاندارد‌های ملی و بین‌المللی را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین فعالیت‌های کارگروه استاندارد و ایمنی نام برد.

مقدم، کارشناس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در خصوص تعداد استانداردهای ملی و بین‌المللی تدوین شده در این کارگروه گفت: « ما در کارگروه استاندارد و ایمنی تا کنون موفق به تدوین ۸۵ استاندارد ملی و ۴ استاندارد بین‌المللی شده‌ایم. همچنین شش استاندارد بین‌المللی نیز در دست تدوین است که به صورت پروژه‌های مختلف در حال پیگیری هستند.»

وی ادامه داد: «دسته دیگر فعالیت ما در بحث اندازه‌شناسی یا نانومترولوژی است که هم اکنون در حال انجام فعالیت‌های پژوهشی جهت سنتز موادی با ابعاد نانو به عنوان مواد مرجع هستیم.»

وی از تصویب و اجرای شیوه‌نامه اجرایی اعطای نشان نانو، موسوم به نانو نماد، به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کنونی کارگروه ایمنی و استاندارد یاد کرد و افزود: «یکی از مهم‌ترین فعالیت‎های ما در حوزه اعطای گواهی استاندارد، تدوین شیوه‌نامه اجرایی برنامه‌ای با نام نشان نانو یا نانو نماد است. در این برنامه که همکاری سازمان استاندارد در حال پیگیری است، تلاش خواهیم کرد تا محصولات نانویی را از جنبه‌های گوناگونی نظیر نانومقیاس بودن، ایمنی و خواص و ویژگی، مورد ارزیابی قرار داده و به محصولات واجد شرایط، نشان ملی نانونماد اعطا کنیم.»

ایمنی در فناوری نانو از دیگر موضوعاتی است که توسط کارگروه ایمنی و استاندارد و به طور خاص توسط شبکه ایمنی دنبال می‌شود که تاکنون استانداردهای ملی و بین‌المللی مختلفی را در حوزه ایمنی تدوین نموده است.

کارگروه ایمنی و استاندارد با هدف افزایش اعتماد عمومی به محصولات نانویی و توسعه بازار آن‌ها در یازدهمین نمایشگاه حضور فعال دارد.