دست پر باشگاه دانش‌آموزی نانو در یازدهمین نمایشگاه

باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو امسال با دست پر به یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو آمده و فعالیت گسترده‌ای را پیگیری می‌نماید. المپیاد دانش‌آموزی نانو، جشنواره علوم و فناوری نانو، شبکه آزمایشگاهی توانا و مسابقه توانمند از جمله برنامه‌های باشگاه دانش‌آموزی نانو برای مخاطبان است.

باشگاه دانش‌آموزی نانو از سال ۱۳۸۷ با هدف ترویج علوم و فناوری نانو در بین دانش‌آموزان شروع به کار کرد. این نهاد همواره حضوری فعال در نمایشگاه‌های فناوری نانو داشته و امسال هم برنامه‌های دانش‌آموزی خود را در معرض دید مخاطبان قرار داده و پیگیری می‌کند. المپیاد دانش‌آموزی نانو، جشنواره علوم و فناوری نانو، شبکه آزمایشگاهی توانا و مسابقه توانمند از جمله فعالیت‌هایی است که تحت رهبری باشگاه دانش‌آموزی نانو اجرا می‌شوند.

نهمین دوره دانش‌آموزی نانو در سال ۱۳۹۷برگزار شد و در حال حاضر ثبت‌نام برای شرکت در دهمین دوره آن آغاز شده است. این رقابت دانش‌آموزی در سه مرحله انجام می‌شود، در مرحله اول بیست هزار دانش‌آموز در یک آزمون چهارگزینه ای شرکت کرده و از بین آن‌ها حدود ۵۰۰ نفر برتر به مرحله آزمون ترکیبی چهارگزینه‌ای- تشریحی راه پیدا می‌کنند و نهایتاً بر اساس حد نصاب نمره،  ۴۰ نفر واجد شرایط شرکت در مرحله سوم می‌شوند. مرحله سوم شامل یک اردوی عملی است که نفرات برگزیده به رقابت عملی برای کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز می‌پردازند.

جشنواره علوم و فناوری نانو نیز امسال نهمین سال برگزاری خود را تجربه می‌کند. این جشنواره در دو مرحله اجرا می‌شود که مرحله دوم آن در خلال یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در حال انجام است. مرحله اول که در اوایل سال جاری برگزار شد از ۳۰۰ طرح فناورانه نانویی دریافت شده، ۱۱۰ طرح حائز شرایط شرکت در جشنواره اعلام شد و در معرض داوری قرار گرفت. از بین ۱۱۰ طرح داوری شده، ۶۵ طرح به مرحله دوم راه یافتند. صاحبان این طرح‌ها باید ایده‌های خود را در قالب پروژه‌های آزمایشگاهی به مرحله عمل رسانده و به صورت مقاله و در قالب پوستر ارائه دهند. پوسترهای تهیه شده در فضای غرفه باشگاه نانو در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. در روز پایانی نمایشگاه نیز مراسم اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود و به نفرات برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

شبکه آزمایشگاهی توانا، یک مجموعه متشکل از ۸۳ آزمایشگاه فناوری نانو در سراسر کشور است که تحت حمایت و نظارت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اداره می‌شود. دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه فناوری نانو، می‌توانند از این آزمایشگاه‌ها استفاده کنند.

همچنین مسابقه توانمند که امسال سومین دوره آن برگزار خواهد شد، از دیگر فعالیت‌های باشگاه دانش‌آموزی نانو به شمار می‌رود.

غرفه باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو ۲۱ لغایت ۲۴ مهرماه ۹۷ در محل یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، میزبان علاقه‌مندان به بازدید از توانمندی‌های نانویی دانش‌آموزان است.