افزایش زمان ماندگاری خیار با بسته‌بندی نانویی

شرکت پلیمر پیشرفته دانا محصول کیسه‌ی پلاستیک خود را با نام تجاری PAYAX در غرفه‌ی صنعت و بازار یازدهمین نمایشگاه نانو عرضه می‌کند. این محصول زمان ماندگاری خیار را تا ۲۱ روز افزایش می‌دهد.

سالانه ۳۰ تا ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی به دلیل فساد و خرابی از بین می‌روند که در صورت استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان زمان ماندگاری را افزایش داد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۷۵ هزار میلیارد تومان هدررفت محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که باید برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

 شرکت پلیمر پیشرفته دانا اخیراً  محصولی به نام PAYAX تولید کرده که می‌توان از آن برای افزایش زمان ماندگاری خیار استفاده کرد.

 

محصول PAYAX  به روش EMPA برای افزایش ماندگاری خیار و کاهش فساد این محصول حین صادرات طراحی و ساخته شده‌است. در این بسته‌بندی جدید می‌توان خیار را تا ۲۱ روز نگهداری کرد، به طوری که طراوت و تازگی خود را از دست ندهد. این در حالی است که در بسته‌بندی‌های رایج، حداکثر زمان ماندگاری ۷ روز است.

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، این کیسه‌ی پلاستیکی می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد از هدر رفتن محصول را در حین صادرات کاهش دهد که با توجه به حجم بالای محصولات کشاورزی، استفاده از این فناوری می‌تواند تأثیر به سزایی در جلوگیری از هدر‌رفت محصولات داشته باشد.

این محصول که در لیست محصولات موفق غرفه‌ی صنعت و بازار قرار دارد، هنوز فروش خود را آغاز نکرده و در مرحله‌ی تولید انبوه است.