نانوداروی ضدآلزایمر، در انتظار سرمایه‌گذار برای آزمون انسانی

شرکت مبتکران پاک‌فن، طرح تولید نوعی داروی ضد بیماری آلزایمر را در برنامه‌ی نانومچ دارد. این نانودارو مراحل آزمون‌های حیوانی را سپری کرده و آماده‌ی وارد شدن به مرحله‌ی آزمون انسانی است.

در غرفه‌ی برنامه‌ی تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match) پروژه‌ای از شرکت مبتکران پاک‌فن به نمایش گذاشته شده‌است.  این طرح برای مقابله با بیماری آلزایمر و در واقع یک داروی تقویت‌کننده‌ی حافظه و بهبود مشکل فراموشی است.

مولود جلیلی شاه منصوری، رابط فنی شرکت مبتکران پاک‌فن، درباره‌ی مسیر توسعه‌ی این فناوری می‌گوید: « این دارو حاوی محلولی است که در آن از لیپید به عنوان نانوحامل استفاده شده‌است. این نانوحامل داروی تقویت حافظه را به مغز می‌رساند. یکی از مشکلات دارورسانی به مغز، عبور از سد خونی مغز است که همانند یک دیوار دفاعی در برابر ورود ترکیبات خارجی عمل می‌کند. در این دارو از یک لیپید که روی آن لیگند قرار دارد به عنوان نانوحامل استفاده شده‌است که به دلیل ابعاد کوچک نانوحامل و طبیعت لیگند، امکان عبور از سد خونی مغز فراهم شده‌است. با این کار ما می توانیم نوعی عصاره‌ی گیاه که تقویت‌کننده‌ی حافظه است را با استفاده از لیپید به مغز برسانیم.»

وی درباره‌ی تجاری‌سازی این فناوری می‌گوید: « در حال حاضر آزمون‌های پیش‌بالینی این فناوری به اتمام رسیده و ما آزمایش‌های حیوانی را روی این دارو انجام دا‌ده‌ایم. بعد از اتمام این مرحله باید وارد مرحله‌ی آزمون انسانی شویم.»

وی پیرامون هدف آن‌ها از شرکت در این نمایشگاه، گفت: « برای توسعه‌ی این فناوری و انجام آزمون‌های انسانی نیاز به  حمایت مالی و سرمایه‌گذار داریم که شرکت در این نمایشگاه با هدف جلب نظر بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است تا بتوانیم نظر سرمایه‌گذاران را برای پشتیبانی از این فناوری جلب کنیم.»

از مزیت‌های این فناوری می‌توان به فرمولاسیون گیاهی این دارو اشاره کرد. همچنین دوز مصرف آن به دلیل کپسوله شدن پایین بوده و عوارض گوارشی چندانی ندارد. در ضمن هزینه‌ی این دارو نسبت به نمونه‌های رایج پایین‌تر است.

این طرح برای بازدید علاقه‌مندان در غرفه‌ی نانومچ عرضه می‌شود.