نانوعایق صوتی که به تولید صنعتی رسیده است

نانوعایق صوتی شرکت کاوش نوین سپنتا، که در غرفه صنعت و بازار یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو عرضه می‌شود، در حال حاضر به تولید صنعتی رسیده است.

شرکت کاوش نوین سپنتا عایق صوتی مبتنی بر فناوری‌ نانو به بازار عرضه کرده است. شرکت نگین رز سپاهان متقاضی خرید این محصول است. این عایق برگزیده‌ی جشنواره برترین‌های نانو در سال ۱۳۹۶، علاوه بر تاییدیه‌ی نانومقیاس ستاد نانو، تاییدیه‌ی آزمون‌های خواص صوتی از دانشگاه شریف و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را نیز دارا است.

استفاده از عایق صوتی رز سینتکست با ضخامت اندک و وزن مناسب موجب می‌شود که عایق صوتی برای محیط‌های کاری و شغلی را ایجاد کند. همچنین این محصول با خواصی همچون انعطاف پذیری بالا، نصب آسان و قابلیت آب‌گریزی، جذابیت‌های فنی بیشتری را برای استفاده‌ کنندگان به وجود آورده است. این‌ محصول برای اولین بار سازه‌های الیافی بی بافت با مواد نانو به شیوه‌ای مناسب پوشش داده است تا به عنوان عایق صوت مطرح گردد.

در این محصول دانش بنیان سازه‌های الیافی بی‌بافت با مواد نانو به شیوه‌ای مناسب پوشش داده شدند تا خواص عایق‌بندی صوت ایجاد شود.این عایق نتیجه شش سال تحقیق و توسعه علمی بوده و خواصی نظیر انعطاف‌پذیری بالا، نصب آسان و قابلیت آبگریزی را ارائه می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های این عایق می‌توان به مواردی نظیر جذب و افت انتقال صوت، آبگریزی، عدم اشتعال یا کندکنندگی آتش، زیبایی ظاهر به دلیل قابلیت رنگ پذیری و چاپ با طرح های متنوع، عدم ایجاد اثر منفی برای محیط و نصاب، ضخامت کمتر از ۱ سانتی متر، انعطاف‌پذیری، حمل و نقل آسان، قابلیت برش به شکل دلخواه، عدم انتشار گاز سمی یا بو، عدم رشد میکروب، کاهش پِرتی فضای داخلی پس از نصب نسبت به محصولات مشابه اشاره کرد.در مقایسه با پشم سنگ با ضخامت یکسان، این عایق عملکرد بسیار بهتری دارد.

قابل ذکر است که پذیرش اولیه‌ی ثبت پتنت این فناوری در آمریکا انجام شده و در داخل کشور نیز این اختراع به ثبت رسیده‌است.