واکسیناسیون بدون درد: ترکیب میکروسوزن و نانوذرات

محققان هلندی در یکی از تحقیقات خود موفق شدند از ترکیب میکروسوزن و نانوذرات، سامانه‌ی واکسیناسیون بدون درد با اثربخشی بالا تولید کنند. هزینه‌ی این فناوری از سیستم واکسیناسیون رایج کمتر است.

گوانگشنگ دو در پایان‌نامه‌ی دکتری خود در مرکز تحقیقات دارویی لایدن، روی جایگزین کردن روشی ساده‌تر برای واکسن‌های رایج کار کرده‌است. او سامانه‌ی واکسیناسیونی متشکل از نانوذرات و میکروسوزن ابداع کرده که برای بیماران استفاده از آن راحت‌تر است.

 

دو می‌گوید: «در این پروژه میکروسوزن به‌عنوان ابزار رهاسازی واکسن استفاده می‌شود که روشی بدون درد و غیرتهاجمی است و می‌تواند به‌صورت مؤثر موجب تحریک سیستم ایمنی بدن شود. همچنین از ترکیباتی که به‌صورت نانوذره در آمده به‌عنوان واکسن استفاده می‌شود که اثربخشی بسیار بالایی دارند. ما با تغییر این نانوذرات و اصلاح آن‌ها، پاسخ سیستم ایمنی بدن را مدیریت می‌کنیم.»

در حال حاضر استفاده از میکروسوزن و نانوذرات توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده‌است و تحقیقات زیادی روی آن در حال انجام است.

گوانگشنگ دو در این پروژه دو نوع سیستم میکروسوزن را توسعه داده است. در یکی از آن‌ها میکروسوزن‌ها توخالی بوده و می‌توان ترکیبات واکسن را به‌صورت نانوذره‌ای از طریق آن به بدن تزریق کرد. در دومی از میکروسوزن‌هایی که پوششی از جنس واکسن روی سطح آن را گرفته استفاده می‌شود. هر دو سیستم می‌توانند اثربخشی بالایی روی سیستم ایمنی بدن داشته باشند.

دو روی عوامل مختلف نظیر ابعاد نانوذرات و ویژگی‌های رهاسازی واکسن تحقیق کرده و بهترین شرایط را برای این کار مشخص کرده‌است. او پاسخ سیستم ایمنی بدن و آنتی‌بادی‌ها را روی موش‌ها آزمایش کرده و در نهایت بهترین واکسن را معرفی کرده‌است.

یکی از مزیت‌های این فناوری آن است که واکسن‌های نانوذره‌ای با دوز کم و اثربخشی بالایی دارند؛ بنابراین، این فناوری می‌تواند هزینه‌ی واکسیناسیون را کاهش دهد. از سوی دیگر، این میکروسوزن‌ها بدون درد بوده و برای بیماران جذابیت زیادی دارند.

این میکروسوزن‌ها طولی در حد چند صد میکرون داشته و به سختی  با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند. آنها را می‌توان به‌صورت برچسب روی پوست قرار داد.