استفاده از کاشی‌های نانویی آنتی‌باکتریال ایرانی در مراکز درمانی

بیش از ده بیمارستان و مرکز درمان از کاشی‌های آنتی‌باکتریال شرکت نانو پیشتاز پارس بهره‌مند شده‌اند. نصب این کاشی‌ها موجب ضدعفونی فضای بیمارستانی شده و می‌تواند میزان عفونت را به حد قابل توجهی کاهش دهد.

از ابتدای سال تا کنون شش مرکز درمانی و بیمارستانی از کاشی‌های آنتی‌باکتریال شرکت نانوپیشتاز پارس استفاده کرده‌اند. بیمارستان طالقانی ایلام، بیمارستان صدتخت خوابی نیروی دریایی بندرعباس، مرکز جراحی محدود دکتر تیزرو ارومیه، بیمارستان ۹۶ تخت‌خوابی باغ ملک اهواز، بیمارستان گلستان اهواز، بیمارستان کُنارک سیستان و بلوچستان از جمله مراکزی هستند که در سال جاری از این فناوری بهره‌مند شده‌اند. پیش از این نیز کاشی‌های آنتی‌باکتریال در چندین بیمارستان تهران و کرج نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.

مهندس علی‌سید معصومی، عضو هیأت مدیره شرکت نانو پیشتاز پارس درباره‌ی بازار هدف این محصولات می‌گوید: «در حال حاضر از کاشی‌های آنتی‌باکتریال نانوپیشتاز پارس در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. بیمارستان رسول اکرم، بیمارستان گلستان تهران، بیمارستان شهید مدنی کرج و بیمارستان شهید باهنر کرج از جمله مراکز درمانی هستند که از این کاشی‌ها استفاده کرده‌اند.»

وی درباره‌ی بازار هدف بعدی این شرکت می‌گوید: «بعد از بیمارستان‌ها ما به دنبال توسعه‌ی بازار در بخش‌های دیگر نظیر هتل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و سرویس‌های بهداشتی عمومی هستیم. متاسفانه هنوز این فناوری برای بیشتر سازمان‌ها شناخته شده نیست و ما درتلاش هستیم تا این فناوری را به خوبی معرفی کنیم و مزیت‌های آن را برای مخاطب تشریح کنیم. ازآنجایی که این کاشی‌ها آنتی‌باکتریال هستند، دیگر نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نیست که این خود یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.»

معصومی درادامه افزود: «باتوجه به عملکرد این فناوری، به دنبال صادرات آن هستیم و در حال حاضر رایزنی با چند شرکت در عمان و ترکیه برای عقد قرارداد را آغاز کرده‌ایم. البته ما تنها به این فناوری محدود نخواهیم شد و در حال حاضر بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت نانوپیشتاز پارس در حال کار روی توسعه‌ی این فناوری و افزودن خاصیت ضدجرم به کاشی‌هاست. این ویژگی با آب‌گریز بودن متمایز است، به‌طوری که استفاده از آن مانع از ایجاد جرم روی سطح کاشی می‌شود.»

مهدیه عباسی، کارشناس فروش شرکت نانو پیشتاز پارس، در مورد مزیت محصولات نانویی این شرکت نسبت به سایر محصولات مشابه می‌گوید: «نمونه‌ی خارجی این محصول با استفاده از پرتوهای فرابنفش عمل می‌کنند، به طوری که در تاریکی مطلق، کارایی آنتی‌باکتریالی ندارد. این درحالی است که آزمون‌های انجام شده روی کاشی‌های آنتی‌باکتریال نانوپشتاز پارس موید این مطلب است که این کاشی‌ها در تاریکی مطلق نیز قابلیت آنتی‌باکتریالی دارند و به پرتوهای فرابنفش نیاز ندارند.»

بررسی‌های انجام شده توسط شرکت نانوپیشتاز پارس نشان می‌دهد که در صورت استفاده از کاشی‌های آنتی‌باکتریال این شرکت در اتاق عمل، بازگشت سرمایه‌ی حاصل از کاهش مصرف مواد ضدعفونی کننده، ۴۰ روز بوده و در صورتی که این کاشی‌های آنتی‌باکتریال در اتاق‌های CCU، ICU و اتاق‌های تمیز استفاده شود، بازگشت سرمایه ۲۷ روزه خواهد بود.