بازار نانولوله‌های کربنی تا سال ۲۰۲۳ چقدر خواهد بود؟

پیش‌بینی می‌شود بازار نانولوله‌های کربنی تا سال ۲۰۲۳ به رقم ۹٫۸۴ بیلیون دلار برسد. CVD رایج‌ترین و ارزان‌ترین روش تولید این ماده است که بیشترین سهم بازار را در میان روش‌های سنتز این ماده دارد. منطقهی آسیا – اقیانوسیه نیز بالاترین سهم را در این بازار خواهد داشت.

مؤسسه‌ی مارکت‌اندمارکت گزارشی در مورد بازار نانولوله‌های کربنی به چاپ رسانده که در آن حجم بازار این حوزه را برای سال ۲۰۱۸ در حدود ۴٫۵۵ بیلیون دلار تخمین زده و پیش‌بینی می‌کند که این رقم تا سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۶٫۷ درصدی به رقم ۹٫۸۴ بیلیون دلار برسد.

نانولوله‌های کربنی از استحکام بالایی برخوردارند، به‌طوری که استحکام کششی آن‌ها ۲۰ برابر فولاد است. از نانولوله‌های کربنی می‌توان برای کاهش وزن سازه‌ها استفاده کرد.

بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد که تقاضا برای نانولوله‌های کربنی در حوزه‌ی هوافضا، دفاعی و صنعت الکترونیک به دلیل امکان کاهش وزن محصولات، بسیار بالاست. نانولوله‌های کربنی چندجداره از جمله پرکاربردترین نانولوله‌ها هستند و در حوزه‌های مختلف نظیر پلیمر، الکترونیک، انرژی، پزشکی، شیمیایی و ادوات نوری استفاده می‌شوند. رشد بازار در منطقه‌یی آسیا – اقیانوسیه موجب شده تا حجم بازار نانولوله‌های کربنی رو به رشد باشد.

نانولوله‌های چند جداره به‌عنوان الکترود شفاف رسانا، فیلم‌های حرارتی رسانا، نانوجوهر رسانا، نمایشگرها، نانوادوات، حسگرهای شیمیایی، ابرباتری‌ها، ابرخازن‌ها، ادوات ذخیره‌سازی انرژی و صنعت پیل خورشیدی کاربرد دارد. یکی از دلایل افزایش حجم بازار نانولوله‌های کربنی تک جداره، تقاضا برای این ماده در حوزه‌های رهاسازی دارو، حسگرها، زیست‌پزشکی، نشر میدانی و استفاده در سیم‌ها و سطح تماس دو قطعه الکترونیکی است.

از نظر روش تولید، بالاترین نرخ رشد مربوط به بخش CVD بوده که در سال ۲۰۱۷ بالاترین حجم بازار را به خود اختصاص داده‌است. همچنین این روش، ارزان‌ترین روش موجود در بازار است. با توجه به توسعه‌ی فناوری، انتظار می‌رود که هزینه‌ها در این روش به شدت کاهش یابد و با این کار سهم این روش در بازار افزایش محسوسی می‌یابد.

پیش‌بینی می‌شود که منطقه‌ی آسیا – اقیانوسیه بالاترین نرخ رشد را در این دوره‌ی زمانی داشته باشد که این موضوع به دلیل اقتصادهای نوظهور در این منطقه نظیر هند، چین، کره‌جنوبی، ویتنام، تایوان و سنگاپور است. همچنین افزایش استانداردهای زندگی در این منطقه موتور محرکه‌ای برای رشد این بازار است.