فناوری‌ نانو گوسفندان را از گزند شپش و مگس حفظ می‌کند

یک شرکت استرالیایی با همکاری دانشگاه کوئینزلند ترکیباتی برای رفع مشکل شپش و مگس برای گوسفندان تولید کرده‌است. آن‌ها از فناوری‌ نانو برای تولید ترکیبات مؤثر برای مبارزه با مگس و شپش استفاده کرده‌اند.

هجوم مگس و شپش به دام، یکی از پرهزینه‌ترین آفت‌های در صنعت پشم و دامداری است، به طوری که در گزارشی که منتشر شده این مشکل هزینه‌ای ۱۷۳ و ۸۱ میلیون دلاری برای صنعت دامداری و پشم استرالیا در سال ۲۰۱۵ داشته است. این هزینه صرف سلامت دام، کاهش تولید در اثر این مشکلات و تجهیزات رفاهی برای مقابله با شپش و مگس شده‌است.

با توجه به رشد و توسعه انجام شده برای مقاوم‌سازی گوسفندان، اما هنوز برای کنترل مگس‌ها دو روش رایج وجود دارد که در یکی باید بخشی از پشم گوسفند را زدود که معمولا با درد همراه است و دیگری استفاده از حشره‌کش‌ها است.

جین لیتلوجان از شرکت نوآوری پشم استرالیا (AWI) می‌گوید که ایجاد مقاومت در برابر ترکیبات کنترل کننده مگس و شپش می‌تواند خطر بزرگی برای صنعت گوسفندداری و پشم در استرالیا باشد.

لیتلوجان می‌گوید: « شرکت AWI همکاری مشترکی با دانشگاه کوئینزلند آغاز کرده است تا با کمک هم از فناوری‌نانو برای حل این مشکل استفاده کنند. فناوری‌نانو می‌تواند ابزار مناسبی برای حفاظت از گوسفندان باشد و می‌توان از آن برای مقابله با شپش و مگس استفاده نمود بدون این که نیاز به استفاده از مواد شیمیایی باشد.»

محققان دانشگاه کوئینزلند فناوری جدیدی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان مولکول‌های فعالی را تولید نمود که در برابر حشرات مقاومت ایجاد می‌کند. این فناوری به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است.

شرکت AWI در حال حاضر روی فاز بعدی توسعه این فناوری سرمایه‌گذاری می‌کند. این پروژه به دنبال طراحی و آزمودن فرمولاسیون جدیدی از حشره‌کش‌ها بوده که می‌تواند در دراز مدت گوسفندان را از گزند شپش و مگس مصون دارد و در عین حال اثرات جانبی را به حداقل برساند.

این پروژه سه ساله می‌تواند گزینه جدیدی برای دامداران باشد تا دیگر نیاز به روش‌های پرهزینه و دشوار رایج برای مقابله با مگس و شپش نباشد.