حضور نماینده ایران در دومین نشست ایمنی و استانداردسازی محصولات نانو در اتریش

دکتر علی بیت الهی مدیر کارگروه بین الملل، استاندارد و ایمنی ستاد نانو در در دومین نشست ایمنی و استانداردسازی محصولات نانو در اتریش شرکت کرده و پیشنهاد ایجاد هاب نرم افزاری به عنوان اولین گام پلتفرم همکاری آسیا اروپا را ارائه کردند

پیرو اولین نشست گفتگوی آسیا-اروپا در حوزه ایمنی، استاندارد سازی و گواهی‌دهی محصولات نانو که با پیشنهاد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در پاییز سال گذشته در ایران برگزار گردیده بود، دومین نشست در این زمینه ۲۷ مهر (۲۹ اکتبر ۲۰۱۸) با مشارکت وزارت نوآوری و فناوری اتریش، حضور قابل توجهی از دانشمندان و مسئولین مرتبط اتحادیه اروپا و مجمع آسیایی نانو (ANF) در وین اتریش برگزار شد.

 در این نشست متخصصانی از ۱۲ کشور جهان شامل: ایران، اتریش، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، کره جنوبی، روسیه، پرتغال، اسلونی، تایلند و تایوان حضور داشتند. دکتر علی بیت الهی مدیر کارگروه بین الملل و نیز استاندارد و ایمنی ستاد نانو در این نشست شرکت کرده و سخنرانی با عنوان “نشست آسیا-اروپا در ایمنی نانو: پلتفرمی به سمت همکاری بیشتر”داشته و پیشنهاد ایجاد هاب نرم افزاری به عنوان اولین گام پلتفرم همکاری آسیا اروپا و تحقق network of network را ارائه کردند.

اتحادیه اروپا با هدف پیشرو شدن در فناوری‌های نوظهور توجه ویژه‌ای بر نانو فناوری داشته و از آنجایی‌که در هدف رشد پایدار و ایمن فناوری نانو، توجه به موارد ایمنی، استانداردسازی و گواهی‌دهی محصولات نانو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از زیرساخت‌های کلیدی برای تجاری‌سازی و توسعه محصولات نانو در سطوح ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود، پروژه های مختلفی را در حوزه ایمنی نانو و درقالب برنامه های Horizon2020 تعریف کرده است. این نشست نیز با هدف معرفی رویکردها و برنامه‌های کشورها در حوزه ایمنی نانو و گواهی دهی به محصولات فناوری نانوبرگزار شده و در آن نمایندگان کشورها و سازمان‌های مختلف، دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در زمینه تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها، صدور گواهینامه و برچسب‌گذاری محصولات نانو ارائه دادند و مسئولین پروژه های مختلف ایمنی نانو اروپا اهداف و پیشرفت این پروژه ها را توضیح دادند. این رویداد بین‌المللی تبادل اطلاعات، دانش و تجربه در حوزه ایمنی و گواهی دهی محصولات فناوری نانو را تسهیل کرده و به گسترش همکاری‌های متقابل بین آسیا و اروپا و آغاز طرح‌های مشترک بین این کشورها کمک می­نماید. ایران بعنوان پلی بین آسیا و اروپا آغازگر این گفتمان و همکاری و مشارکت شرکت‌های اروپایی و آسیایی، بوده و در تداوم و برگزاری دوره های بعدی این رویداد، تاثیر بسزایی داشته است. همچنین نشست سوم آسیا و اروپا در حوزه ایمنی نانو ۱۸ مارس ۲۰۱۹ در تایلند برگزار خواهد شد و ایران عضو شورای راهبردی آن خواهد بود.