سرمایه‌گذاری ۲۴۹ میلیون دلاری دولت آمریکا در علم اطلاعات کوانتومی

براساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، آمریکا ۲۴۹ میلیون دلار در بخش علم اطلاعات کوانتومی سرمایه‌گذاری کرده‌است. در این گزارش پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد این کشور در این حوزه داده شده‌است.

انجمن ملی علم و فناوری (NSTC) گزارشی درباره‌ی راهبرد ملی آمریکا در حوزه‌ی فناوری کوانتومی منتشر کرده‌است که در آن فعالیت‌های کلیدی و اصلی مختلف این کشور در حوزه‌های توسعه‌ی فناوری کوانتومی مورد بررسی قرار گرفته است.

بنابر این گزارش، دو آژانس سرمایه‌گذاری آمریکا یعنی وزارت انرژی و بنیاد ملی علم، روی هم رفته ۲۴۹ میلیون دلار برای ۱۱۸ پروژه‌ی تحقیقاتی در حوزه‌ی علم اطلاعات کوانتومی در نظر گرفته‌اند.

علم اطلاعات کوانتومی در حال عبور از مرحله‌ی آزمایشگاهی و وارد شدن به صنعت است، به‌طوری که حوزه‌های مختلفی نظیر محاسبات کوانتومی، رمزگذاری و حسگری از مزایای این علم برخوردار می‌شوند.

این گزارش توسط افراد مختلفی تهیه شده‌است. یکی از آن‌ها کارل ویلیامز، مدیر آزمایشگاه اندازه‌گیری فیزیکی در مؤسسه‌ی ملی فناوری و استاندارد (NIST)، است. او معتقد است که علم اطلاعات کوانتومی پایه و اساس بسیاری از فناوری‌های آینده است. بنابراین از نظر اقتصادی و امنیت ملی اهمیت زیادی دارد.

فعالیت‌های مختلفی در این گزارش پیشنهاد شده‌است که یکی از آن راهبردها، حمایت از تحقیقات پایه است. در واقع به تصمیم‌سازان توصیه شده تا از تحقیقات و برنامه‌های بنیادی و پایه در این حوزه حمایت کنند. همچنین پیشنهاد شده تا تحقیقات اولویت‌بندی شوند، به‌گونه‌ای که مشکلات اساسی در علم اطلاعات کوانتومی شناسایی شده و راهکارهای لازم برای حل این مشکلات ارائه شود.

در سطح عملی، ارائه‌ی زیرساخت‌های علمی و مهندسی اصلی باید به‌عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود که شامل ایجاد مراکزی برای استفاده کاربران و همچنین تولیدکنندگان است. پرداخت کمک‌های مالی به مراکز تحقیقاتی و کنسرسیوم‌ها به‌عنوان راهی برای حمایت از تحقیقات QIS در بلند مدت شناخته شده‌است.

در بخشی از این گزارش، تربیت نیروی کار در حوزه‌ی کوانتوم به‌عنوان یک نیاز رو به رشد معرفی شده‌است. همچنین صنایع به همکاری با بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه‌ی فناوری‌های کوانتومی تشویق شده‌اند. پیشگامی‌های صنعتی نظیر کنسرسیوم کوانتومی آمریکا تشکیل شوند تا بخش‌های تحقیقات دانشگاهی، دولت و صنعت را گرد هم آورده تا بتوانند تحقیقات رقابت‌پذیری را شکل دهند.