استفاده از تلفن‌ همراه برای تشخیص زودهنگام ویروس HIV

محققان با ترکیب نانوذرات فلزی و میکروموتور حاوی DNA مهندسی‌شده، ابزاری ساختند که شناسایی ویروس HIV را با دقت و حساسیت بالا امکان‌پذیر می‌کند. برای این کار به تلفن همراه نیاز است.

مدیریت ویروس HIV هنوز برای محققان چالشی بزرگ به شمار می‌آید. در کشورهای در حال توسعه هنوز زیرساخت‌های لازم برای شناسایی و درمان این بیماری وجود ندارد. محققان بیمارستان بیرگام ابزار تشخیصی ساختند که در آن امکان شناسایی این بیماری با استفاده از فناوری ‌نانو و تلفن همراه وجود دارد. در این روش می‌توان با استفاده از تلفن همراه این ویروس را حتی در نواحی دورافتاده و با کمترین امکانات شناسایی کرد.

هادی شفیعی از محققان این پروژه می‌گوید: « شناسایی زودهنگام ویروس HIV بسیار حتمی است و می‌توان مانع از گسترش بیماری و انتقال آن به دیگران شد. این کار نیازمند به رصد دائمی است. ما ابزاری مبتنی بر تلفن همراه ساختیم که با استفاده از آن می‌توان به سرعت و با هزینه کم، این ویروس را شناسایی کرد و احتمال انتقال آن به دیگران را کاهش داد.»

در این فناوری یک میکروتراشه و سامانه‌ای مبتنی بر فناوری ‌نانو استفاده می‌شود. این گروه ابزاری ساختند که در یک قطره‌ی خون بیمار، حضور اسید نوکلئیک‌های RNA ویروس قابل شناسایی است. در این روش بی‌نیاز از تجهیزات گران‌قیمت، می‌توان با استفاده از DNA مهندسی‌شده، اسید نوکلئیک مورد نظر را تکثیر کرد و با دقت و حساسیت بالا آن را شناسایی کرد.

این گروه نشان دادند که با استفاده از این سامانه می‌توان با حساسیت ۹۴٫۶ درصد حضور مقدار هزار ذره ویروس در یک میلی‌لیتر را در مدت زمان یک ساعت شناسایی کرد. کل هزینه‌ی آزمون کمتر از ۵ دلار برای هر آزمایش خواهد شد. شفیعی می‌گوید: « با این فناوری دیگر نیاز به رفتن به بیمارستان نیست و می‌توان به راحتی این ویروس را شناسایی کرد.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “DNA engineered micromotors powered by metal nanoparticles for motion based cellphone diagnostics” در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده‌است.