پروژه‌ی صنعتی مشترک برای توسعه‌ی حافظه‌های نرومورفیک

شرکت ویبیت‌نانو همکاری مشترکی با یک مؤسسه‌ی هندی آغاز کرده تا در قالب پروژه‌ای مشترک اقدام به توسعه‌ی حافظه‌های نرومورفیک کنند. این حافظه‌ها برای استفاده در هوش مصنوعی مناسب هستند.

ویبیت‌نانو (Weebit Nano) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی نیمه‌هادی است که به دنبال توسعه و تجاری‌سازی نسل جدید حافظه است. این شرکت اعلام کرد که همکاری مشترکی با گروه تحقیقات حافظه‌ی غیرفرار در مؤسسه‌ی فناوری ایندیا دهلی (IITD) آغاز کرده‌است تا در پروژه‌ی Neuromorphic ReRAM همکاری کند.

گروه تحقیقات حافظه‌ی غیرفرار در بخش فناوری‌های مربوط به حافظه‌های غیرفرار تخصص داشته و قرار است در قالب برنامه‌ی‌ همکاری مشترک با شرکت ویبیت‌نانو، از فناوری SiOx ReRAM این شرکت برای توسعه‌ی نسل جدید حافظه‌های نرومورفیک استفاده کند. چنین حافظه‌هایی در هوش مصنوعی قابل استفاده هستند. مانان سوری، رهبر این گروه تحقیقاتی، یکی از محققان مشهور در حوزه‌ی هوش مصنوعی است که تاکنون جوایز متعددی در حوزه‌ی حافظه‌های غیرفرار دریافت کرده‌است.

هوش مصنوعی در حال تغییر چشم‌انداز فناوری است و می‌تواند نقش بسیار مهمی در فناوری‌های آینده داشته باشد. فناوری‌های شبکه‌ی نرونی مصنوعی و شبکه‌ی نرونی عمیق، از جمله فناوری‌هایی هستند که می‌توانند منجر به پیشرفت در هوش مصنوعی شوند و مسیر تقلید از مغز انسان برای یادگیری و پردازش اطلاعات را هموار کنند. با این حال، نیاز روزافزونی در بخش سخت‌افزارها وجود دارد که ReRAM می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای پاسخ به این نیاز باشد. این حافظه برای ایجاد آرایه‌ای سیناپسی در معماری نرومورفیک قابل استفاده هستند.

کوبی هانوچ، مدیرعامل شرکت ویبیت‌نانو، می‌گوید: « ما در حال تجاری‌سازی فناوری SiOx ReRAM هستیم و مطمئنیم که می‌توان از ظرفیت‌های این فناوری در برنامه‌های جهانی استفاده کرد. این همکاری مشترک با IITD اولین پروژه در این چارچوب است تا با استفاده از فناوری SiOx ReRAM بتوان هوش مصنوعی را توسعه داد و سخت‌افزارهای جدید محاسباتی تولید کرد. این فرصت بسیار مناسبی برای ویبیت است تا در این صنعت پیشرو باشد. فناوری SiOx ReRAM می‌تواند نیازهای در حال رشد در حوزه‌ی حافظه‌ها را پاسخ دهد.»