تولید انبوه نانواسفنج سیلیکونی برای افزایش ۵۰درصدی ظرفیت باتری

یک شرکت هلندی موفق به تولید انبوه نانواسفنج‌های سیلیکونی شده که مشکل تورم در حین شارژ را ندارند و ظرفیت باتری را تا ۵۰درصد افزایش می‌دهند.

شرکت هلندی آرجی‌اس (RGS) موفق به تولید نانواسفنج سیلیکونی با قابلیت بهبود عملکرد باتری‌های یون لیتیم شده‌است. این نانواسفنج مشکل تورم را در طول شارژ شدن ندارد.

ترکیبات سیلیکونی، زمانی که در باتری‌های یون لیتیم استفاده می‌شوند، در حین شارژ شدن متورم شده و عمر باتری را کاهش می‌دهند. این نانواسفنج‌ها را می‌توان به‌صورت آند در باتری یون لیتیم استفاده کرد؛ بدون این که مشکل تورم داشته باشند و در عین حال ظرفیت باتری نیز افزایش می‌یابد.

براساس اظهارات محققان این شرکت، استفاده از این نانواسفنج می‌تواند ظرفیت باتری‌ها را تا ۵۰درصد افزایش دهد که این موضوع برای صنعت خودروسازی اهمیت زیادی دارد؛ به این معنا که استفاده از این فناوری می‌تواند به خودرو کمک کند تا بدون این که نیاز به افزودن باتری‌های جدید باشد، ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند.

در حال حاضر از مواد کربنی برای ساخت آند استفاده می‌شود و سیلیکون جایگزین مناسبی برای این فناوری است. از دیدگاه تئوری سیلیکون می‌تواند ظرفیت آند باتری را تا ده برابر افزایش دهد، اما در عمل به دلیل وجود مشکل تورم در سیلیکون، مشکلات و چالش‌هایی به‌وجود می‌آید که طول عمر باتری را کاهش می‌دهد.

این نانواسفنج به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند یون‌های لیتیم را جذب کند که این ویژگی به دلیل وجود تخلخل در ساختار نانواسفنج است. همانند اسفنج که آب را جذب می‌کند، این نانواسفنج نیز بدون متورم شدن، یون جذب می‌کند.

از آنجایی که این نانواسفنج به‌صورت پودر است، می‌توان به راحتی آن را وارد خط تولید کرد تا ظرفیت باتری‌های یون لیتیم را افزایش دهد. این شرکت موفق به تولید انبوه این نانوساختار‌ شده و قرار است از آن در تولید نسل جدید باتری‌های یون‌ لیتیم استفاده کند. براساس اظهارات اریک کلدر از دانشگاه صنعتی دلفت، استفاده از این نانواسفنج می‌تواند مسئله‌ی ایمنی باتری‌ها را نیز حل کند و همچنین تعداد دفعات شارژ/دشارژ را نیز افزایش دهد.