چالش ایجاد خواص پایدار خودتمیزشونده، ضدباکتری و ضدبو در کاشی و سرامیک

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست شرکت «کاشی و سرامیک ایفاسرام» اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان « ایجاد خواص پایدار خودتمیزشونده، ضدباکتری و ضدبو در کاشی و سرامیک» نموده است. سوم بهمن آخرین مهلت برای ارسال طرح مفهومی اولیه به دبیرخانه چالش است.

شانزدهمین چالش نوآوری با عنوان « ایجاد خواص پایدار خودتمیزشونده، ضدباکتری و ضدبو در کاشی و سرامیک» از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری « شرکت کاشی و سرامیک ایفاسرام» برگزار می‌شود.

این چالش به‌دنبال توسعه راهکارهایی عملی مبتنی بر فناوری نانو جهت « ایجاد خواص پایدار و ماندگار خودتمیزشونده، ضدباکتری، ضدبو و ضدآلودگی هوا برای سطوح کاشی و سرامیک» در داخل کشور است.

امروزه کاربردهای بهداشتی کاشی و سرامیک از قبیل استفاده در آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، نمای ساختمان، استخرها، سونا و جکوزی حساسیت‌های بسیار زیادی را برای جلوگیری از ایجاد یا کاهش اثر آلودگی‌های محیطی در سطوح این محصولات در کنار حفظ زیبایی و دوام آن‌ها ایجاد کرده است. چالش اصلی در نظافت و پاکیزگی سطوح کاشی و سرامیک، تجمع انواع آلودگی‌های محیطی و ایجاد زیست‌فیلم و اتصال این آلودگی‌ها به این سطوح است که رفع آن مستلزم استفاده مداوم از حجم بالایی از شوینده‌های مخرب و مضر برای محیط زیست و انسان و همچنین سطوح کاشی و سرامیک است. از این‌رو خودتمیزشوندگی، ضدبو، ضد آلودگی هوا و ضدباکتری بودن سطوح کاشی و سرامیک به منظور جلوگیری یا کاهش آلودگی این سطوح همواره یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انواع محصولات کاشی و سرامیک بوده است.

در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست شرکت «کاشی و سرامیک ایفاسرام» به عنوان یکی از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان «ایجاد خواص پایدار خودتمیزشونده، ضدباکتری و ضدبو در کاشی و سرامیک» نموده است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت نام مرحله اول چالش پیش‏رو از ابتدای دی‌ماه آغاز شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۳ بهمن‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود. برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۵۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در شرکت کاشی و سرامیک ایفاسرام خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.