افزایش اثربخشی وکاهش دوز داروی شیمی‌درمانی با نانوذرات اصلاح‌شده

محققان دانشگاه پوردو با استفاده از نانوذرات اصلاح‌شده، حاملی ساختند که داروی شیمی‌درمانی را به‌صورت هدفمند به سلول سرطانی وارد می‌کند. با این کار تومور سرطانی با دوز کمتر و اثربخشی بیشتر عمل می‌کند.

درمان سرطان همیشه با خطرات زیادی همراه است و کارایی روش‌های مقابله با این بیماری بسیار محدود و پایین است. جراحی و شیمی‌درمانی از جمله این روش‌ها است که معمولاً به تنهایی استفاده نمی‌شود. شیمی‌درمانی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از اثرات جانبی متعددی برخوردار است، به‌طوری که می‌تواند سلول‌های سالم بیمار را نیز هدف قرار دهد. از این رو دانشمندان به دنبال ارائه‌ی روش‌های نوین برای درمان سرطان هستند تا کمترین اثرات جانبی را به‌همراه داشته باشد.

در روش‌های رایج شیمی‌درمانی معمولاً تمرکز روی خود تومور سرطانی بوده و کمتر به محیط پیرامون توجه می‌شود. از این رو، محققان دانشگاه پوردو روشی ارائه کردند که می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

یون یئو از محققان بخش دارویی دانشگاه پوردو می‌گوید: « راهبرد رایج شیمی‌درمانی شبیه این است که شما یک بسته‌ی پستی را به فردی بدهید؛ بدون این که آدرس گیرنده را داشته باشد. بنابراین هدفمندی در روش رایج بسیار پایین است.»

این گروه تحقیقاتی تلاش داشتند تا روی روشی کار کنند که رهاسازی هدفمند داروی شیمی‌درمانی انجام شود. یئو می‌افزاید: « در روشی که ما ارائه کردیم، آدرس محل تومور مشخص است و رهاسازی داروی شیمی‌درمانی دقیقاً در محل مورد نظر انجام می‌شود.»

در این پروژه محققان نانوذرات اصلاح شده‌ای ساختند که می‌تواند از طریق جریان خون، خود را به تومور سرطانی برساند و وارد تومور شود. با این کار می‌توان سلول سرطانی را به صورت هدفمند از بین برد.

این گروه معتقدند که با این روش می‌توان به داروی شیمی‌درمانی کمک کرد که در جریان خون باقی بماند تا زمانی که به سلول سرطانی برسد. یئو می‌افزاید: « شیمی‌درمانی برای بسیاری از بیماران تحمل‌ناپذیر است و ما می‌خواهیم این موضوع را تغییر دهیم. روشی که ما ارائه کردیم، می‌تواند هدفمند‌تر تومور را شناسایی و نابود کند و در نتیجه میزان دوز مورد نیاز بسیار کمتر بوده و آسیب کمتری به سلول‌های سالم وارد می‌شود.»