نانوذرات پرشده با ژل، ابزاری برای جلوگیری از بازگشت سرطان

محققان ژلی ساختند که مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. این ژل درون نانوذرات قرار داده می‌شود تا به محل تومور بروند و با محاط کردن نوعی پروتئین در سطح سلول سرطانی، به سیستم ایمنی بدن امکان حمله به این سلول‌ها را فراهم کنند.

اولین گام در درمان بسیاری از سرطان‌ها، جراحی و زدودن بافت تومور از مغز است؛ البته این کار همیشه کافی نیست. سلول‌های بسیاری در محل قبلی تومور وجود دارند که امکان رشد مجدد آن‌ها وجود دارد. اخیراً محققان ژل جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند در طول جراحی استفاده شود تا مانع از بازگشت مجدد سرطان شود.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا ژل جدیدی ساخته‌اند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را بهتر هدف قرار داده و آن‌ها را از بین ببرد. این ژل، سلول‌هایی را که بعد از جراحی باقی مانده نابود می‌کند.

محققان در این پروژه ژل را درون نانوذراتی از جنس کربنات کلسیم قرار داده‌اند تا به آرامی درون بافت بدن انسان حل شود. این نانوذرات با استفاده از آنتی‌بادی پر شده‌اند؛ آنتی‌بادی‌هایی که به‌صورت ویژه به پروتئین‌های سلول‌های سرطانی که موجب پنهان ماندن آن‌ها از نگاه سیستم ایمنی بدن می‌شوند، متصل می‌شوند.

CD47 پروتئین مهمی است که در فرآیند‌های سلولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتئین که سیگنال «من رو از بین نبر!» داده و به سیستم ایمنی فرمان می‌دهد تا به سلول حمله نکند.

سلول‌های سرطانی به‌صورت هوشمند این پروتئین را تولید می‌کنند تا از گزند سیستم ایمنی در امان باشند. با استفاده از این ژل، آنتی‌بادی به این پروتئین متصل شده تا سیستم ایمنی بدن فریب نخورد و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

ژن گو از محققان این پروژه می‌گوید: « این ژل قابل اسپری‌شدن بوده و می‌تواند یکی از موانع اصلی را در درمان سرطان از بین ببرد. بازگشت مجدد سلول‌های سرطانی عامل مرگ‌ومیر بسیاری از افراد مبتلا به سرطان است. این که بتوان با روشی این مشکل را حل کرد، کمک زیادی به بیماران می‌کند. این نانوذرات سمی نبوده و می‌توانند با خطر بسیار کم، مانع از رشد مجدد سلول‌های سرطانی شوند».

نتایج این پروژه در نشریه‌ی Nature Nanotechnology منتشر شده‌ است.