فرصت تحریم‌ها برای رشد محصولات پیشرفتۀ ساخت ایران

مدیر عامل شرکت طیف‌سنج تجهیز پیشرفته می‌گوید: « تولیدکنندگان داخلی برای حضور در بازارهای بین‌المللی نیازمند حمایت‌های دولت هستند تا ضمن تأمین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی، در بازارهای صادراتی نیز رشد کنند».

نادر شکوفی، مدیرعامل شرکت طیف‌سنج تجهیز پیشرفته، در مورد استفاده از فرصت تحریم گفت: « با توجه به شرایط اقتصادی، انتظار داشتیم که میزان تقاضا برای محصولات در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت‌ایران کاهش یابد اما به نظر می‌رسد که تحریم‌ها باعث شده تا مصرف‌کنندگان، بیشتر به تولید داخل توجه کنند».

شکوفی ادامه داد: « بازار محصولات شرکت طیف‌سنج تجهیز پیشرفته به‌صورت عمده شامل دانشگاه‌ها، پژوهش‌سراها و پژوهشگاه‌ها هستند اما بازار صنایع مختلف مثل نفت، نیرو و کشاورزی هم می‌توانند فرصتی برای فروش فراهم کنند، اما تاکنون امکان ورود به این صنایع برای شرکت ما فراهم نشده است. با این حال همچنان ۸۰ درصد از بازار ایران در این صنایع در اختیار شرکت‌های خارجی است».

شکوفی با اشاره به اینکه  شرکت طیف‌سنج تجهیز پیشرفته تاکنون با ۴۹ مرکز بزرگ دانشگاهی و آزمایشگاهی همکاری داشته است، در مورد رویکرد صنعت به فناوری نانو گفت: « نیازمندی‌های فنی منتشرشده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشان می‌دهد که رویکرد صنعت به محصولات نانویی مثبت است. امیدواریم با حمایت‌های بیشتر، مجال عرضه برای محصولات نانویی بیش از پیش فراهم شود. همچنین در عرصه صادرات در حال حاضر متوسط صادرات سالانه شرکت از بین حدود ۲۰۰ دستگاه تولیدی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد است. فرصت‌های زیادی در بازارهای بین‌المللی مانند کشورهای همسایه، عراق، سوریه، آذربایجان، تاجیکستان، کره‌جنوبی و همین‌طور اروپا و کره جنوبی برای محصولات شرکت ما وجود دارد و بهره‌مندی از این فرصت نیازمند حمایت مقتدرانه دولت از صادرات و تأمین یارانه ۲۰ درصدی برای صادرکنندگان است».

شکوفی هزینه حضور در یک نمایشگاه خارجی را بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: « گران‌بودن امکان معرفی و عرضه محصول در بازارهای خارجی، منجر به کم‌بودن صادرات شرکت شده است و تأمین این هزینه بدون تضمین فروش برای ما وجود ندارد».

شرکت طیف‌سنج تجهیز پیشرفته، محصولات متعددی را در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت‌ایران ارائه کرده بود که از بین آنها سه محصول دارای استاندارد نانومقیاس بودند. اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرایه‌ای ( فرابنفش-مرئی) یکی از این محصولات است. این تجهیز برای طیف‌گیری و اندازه‌گیری ترکیبات مختلف شیمیایی، دارویی، نانو و بیوشیمیایی استفاده می‌شود. این دستگاه مدل جدید و پیشرفته دستگاه‌های قبلی و دارای نشان CE  به عنوان مجوز فروش در اروپا است.

دیگر دستگاه نانویی این شرکت، طیف‌سنج رامان است. این دستگاه اطلاعاتی در مورد ارتعاشات مولکولی ارائه می‌کند که برای شناسایی نمونه در حوزه‌های پزشکی، دارویی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نانواسپکتروفتومتر یا اسپکتروفتومتر مینیاتوری نیز دیگر دستگاه شرکت طیف‌سنج تجهیز پیشرفته است که برای اندازه‌گیری ترکیبات مختلف شیمیایی، نانو ، دارویی، نفتی و زیستی در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و صنایع مختلف و مراکز آموزشی کاربرد دارد.