نشست صنعتی توانمندی‌های فناوری نانو برای صنایع آردسازی و ماکارونی کشور

در راستای تحقق اهداف سندگسترش کاربردفناوری نانو در افق ۱۴۰۴، نشست صنعتی مدیران صنایع آردسازی وماکارونی کشور، روزچهار‌شنبه۱۹دی‌ماه۱۳۹۷درمحل ستادویژه‌توسعه‌فناوری‌نانو برگزار شد.

در راستای تحقق اهداف سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴، ترویج صنعتی و مدیریتی و بهره‌مندی از محصولات فناوری‌نانو مرتب با صنایع آردسازی و زنجیره های مرتبط، نشست مدیران و مسئولان صنایع و کارخانجات آردسازی، ماکارونی و انجمن آردسازان ایران، روز چهار‌شنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۷ در محل سالن کنفرانس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر اشراقی، مدیر توسعه کسب و کار در حوزه صنایع غذایی ستاد نانو، ضمن اشاره به سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴، به برخی از فناوری های موجود در حوزه فناوری نانو مورد استفاده صنایع آرد و ماکارونی کشور اشاره نمود.  وی با ذکر پلیمرهای زیست سازگار و زیست تخریب پذیر، فیلترهای نانویی، نانوکفپوش‌های مناسب سالن‌های تولید و انبارداری، انواع نانوپوشش‌های مقاوم، با دوام و ضدباکتری، انواع محصولات خودتمیزشونده و ضدلک، محصولات ضدعفونی کننده زیست سازگار و رنگهای مقاوم به خوردگی، ضدسایش و آنتی باکتریال، به قابلیتهای فناوری نانو برای استفاده در صنایع مرتبط با غذا و کشاورزی، به ویژه صنایع آردسازی و ماکارونی سازی پرداخت.

در ادامه مهندس سیدامیرحسین تقوی، مدیر عامل شرکت نانوفناوران خاور، به معرفی انواع فیلترهای نانویی و انواع ماسکهای نانویی مورد استفاده در صنایع آردسازی و کارخانجات تولید ماکارونی پرداخت و به دستگاههای الکتروریسندگی برای تولید این الیاف اشاره نمود. تقوی، با برشمردن مزایا و ویژگی های فیلترهای نانویی این شرکت نسبت به فیلترهای معمولی رایج و قدیمی در بازار، به اهمیت استفاده از این فیلترها برای صنایع آرد پرداخت. مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانوفناوران خاور، ضمن بیان مزیت افزایش طول عمر این نوع نانو فیلترها، از مقرون به صرفه بودن، کاهش استهلاک و افزایش توان ماشین آلات خط تولید خبرداد و افزایش جذب ذرات، دارابودن قابلیت جذب و جداسازی ذرات در ابعاد نانو و افزایش سلامت کارکنان را از ویژگیهای مهم این محصول دانست. تقوی ضمن معرفی ماسک‌های نانویی اعلام کرد:” از ویژگی های نانو ماسک NFK  نسبت به ماسک های معمولی، مواردی نظیر جلوگیری از عوامل بیماری‌زا، افزایش چشمگیر راندمان تولید و کیفیت عملیات فیلتراسیون، جذب ذرات بالاتر از ۳۰۰ نانو متر، دارای دیافراگم سیلیکونی، سهولت در تنفس و مقرون به صرفه است که میتواند مورد استفاده فعالان این صنعت واقع شود”.

بخشی از این معرفی نیز به بیان نظرات مدیران حاضر در جلسه همچون دکتر عنایتی، از مدیران شرکت آرد زر و مهندس بدریان، از مدیران شرکت آرد باختر و پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

در ادامه در ادامه دکتر محمد رونق باغبانی، مدیر فروش شرکت بسا پلیمر، به معرفی نانوکفپوش‌های رزینی ویژه صنایع غذایی، نوشیدنی و لبنی و تشریح ویژگی ها، مزایا و کاربردهای این محصول جهت استفاده در صنایع آردسازی و ماکارونی سازی کشور پرداخت. رونق در بیان ویژگی های کفپوش رزینی چند لایه BASADUR، توضیح داد: ” این نانوکفپوش‌های رزینی ویژه صنایع غذایی، نوشیدنی و لبنی، موادی یکپارچه، بدون درز و غیر قابل نفوذ بوده و با قابلیت سرعت نصب بسیار بالا، در برابر آب، رطوبت، و انواع مواد شیمیایی، لغزش، ضربه، ترک های احتمالی و شوک حرارتی و نیز تغییرات دمایی و شرایط جوی گوناگون، مقاومت بالایی دارند. مقاومت در برابر سایش و رفت و آمد بسیار سنگین بدون تغییر رنگ و کاهش ضخامت، از دیگر مزایای این نوع کفپوش‌هاست که برای تردد ماشین آلاتی همچون لیفتراک در انبارها یا تجهیزات درحال حرکت در خط تولید، از مناسب‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. همچنین خاصیت آنتی استاتیک این کفپوش‌ها، امر کنترل کیفیت هوای داخلی سالن تولید و انبار را از طریق عدم جدایش ذرات و مواد فرار از سطح کفپوش، تضمین می‌کند”.

درپایان این نشست، حاضران از نمایشگاه دائمی محصولات فناوری نانو بازدید نموده و از نزدیک با تولیدات صنعتی فناوری نانو مربوط به شرکت های دانش بنیان و فناور منجمله نانوفیلترها و نانوکفپوش‌ها آشنا شدند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به شرکت نانوفناوران خاور، شرکت بسپارسازان ایرانیان(بساپلیمر) و سایر شرکت های دانش‌بنیان فناوری نانو مرتبط با صنایع آردسازی و ماکارونی، به کتب محصولات و تجهیزات (اینجا) مراجعه نمایید.