جذابیت یک یافته دانشگاهی برای توسعه داروی بیماری‌های ریوی

شرکت ترنزلیت‌بیو (Translate Bio) نسبت به فناوری رهایش mRNA به ریه با استفاده از نانوذرات پلیمری که در مؤسسه فناوری ماساچوست توسعه یافته، علاقه‌مند شده‌است. این شرکت در حال تجاری‌سازی فناوری مشابه با این دستاورد محققان است که نتایج این پروژه می‌تواند به آنها کمک کند.

محققان با استفاده از نوعی مه‌پاش، اقدام به تولید نانوذراتی کردند که با استفاده از آنها می‌توان mRNA را به‌صورت مستقیم درون ریه موش‌ها رهاسازی کرد. این نوع حامل‌ها می‌توانند برای مدیریت رهایش mRNA به‌صورت مستقیم درون ریه بیمار استفاده شده و از آن برای درمان بیماری‌های مرتبط با ریه استفاده کرد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Inhaled Nanoformulated mRNA Polyplexes for Protein Production in Lung Epithelium در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.

RNA پیغام‌بر، یک مولکول پیغام‌بر است که می‌تواند اطلاعات ژن‌ها را به سلول منتقل کرده تا پروتئین مرتبط با آن ژن تولید شود. برخی گروه‌های تحقیقاتی روی توسعه روش‌های استفاده از کدگذاری RNA برای تولید پروتئین‌های درمانی کار می‌کنند تا در نهایت پروتئین‌هایی برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان یا مشکلات ژنتیکی در بدن تولید شود.

بیشترین دشواری در این راهبرد، یافتن ماده‌ای مناسب و ایمن برای رهایش مولکول‌های mRNA و هدف‌ قرار دادن سلول‌ها است. در این پروژه محققان حاملی ساختند که می‌تواند بر این مشکل غلبه کند و mRNA به‌صورت مستقیم به درون سلول‌های ریه وارد شود. برخی داروها برای بیماری‌های ریه با استفاده از استنشاق وارد ریه می‌شود بنابراین با استفاده از اسپری می‌توان این ذرات را مستقیم به ریه وارد کرد. مه‌پاش ابزاری است که با استفاده از آن ذرات بسیار ریز را تولید می‌کند که کاربر می‌تواند آن را استنشاق کند.

محققان مؤسسه فناوری ماساچوست نانوذرات کروی از جنس پلیمر بتاآمینو استر ساختند که می‌تواند mRNA را رهاسازی کند. این نانوذرات روی موش‌های آزمایشگاهی نتایج جالب توجهی داشته است.

شرکت ترنزلیت‌بیو که در حوزه تولید داروهای مبتنی بر mRNA فعالیت دارد نسبت به این فناوری علاقه‌مند شده‌است. این شرکت سال گذشته فاز اول آزمون بالینی برای سنجش ایمنی و مقاومت بدن نسبت به داروی mRNA استنشاقی را انجام داد. این دارو که به MRT5005 شهرت دارد با استفاده از مه‌پاش تولید شده و با آن mRNA به بدن وارد می‌شود.