تولید صنعتی گرافن با مساحت سطحی بسیار بالا

شرکت نانوتک‌انرژی اعلام کرد که گرافن‌هایی با مساحت سطحی ۲۵۰۰ مترمربع در هر گرم تولید کرده است. این مقدار نزدیک به حد نهایی محاسبه‌شده برای گرافن است.

شرکت نانوتک‌انرژی (Nanotech Energy) یکی از تولیدکنندگان گرافن، اکسیدگرافن و باتری‌های گرافنی است. این شرکت اعلام کرد که به دستاوردی تازه در حوزه گرافن رسیده و گرافنی با کیفیت بسیار بالا تولید کرده که مساحت سطحی قابل توجهی دارد به‌طوری که این مقدار مساحت سطحی نزدیک به بالاترین حد پیش‌بینی‌شده برای گرافن است.

اولین پتنت در حوزه گرافن توسط این شرکت در سال ۲۰۰۲ به ثبت رسیده است که اختراع آن توسط ریچارد کانر از دانشگاه کالیفرنیا و بنیان‌گذار این شرکت انجام شده‌است.

این شرکت اعلام کرد که موفق به تولید گرافنی شده که مساحت سطحی آن ۲۵۰۰ مترمربع در هر گرم است که تقریباً نزدیک به محدوده نهایی نظری این ماده است. نسخه دیگری از گرافن با مساحت سطحی ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ متر مربع در هر گرم توسط این شرکت تولید شده که با جذب متیلن آبی این مقدار اندازه‌گیری شده‌است.

گرافن ماده‌ای تک‌لایه بوده که مساحت سطحی آن از نقطه نظر تئوری ۲۶۰۰ متر مربع در هر گرم است. این مساحت سطحی تعیین می‌کند که چه مقدار الکترون می‌تواند ذخیره شود و چه میزان انرژی را می‌توان در باتری‌ها و ابرخازن‌ها ذخیره کرد. بدون مساحت سطحی، گرافن رفتاری شبیه به گرافیت خواهد داشت.

جک کاواناگ مدیرعامل شرکت نانوتک می‌گوید: « نانوتک‌انرژی فناوری جدیدی ارائه کرده که می‌توان با آن به حد نهایی دانسیته انرژی و دانسیته توان رسید.»

ماهر الکدی می‌گوید: « این موضوع کاملاً پذیرفته شده‌است که خواص گرافن به تعداد لایه‌های آن بستگی دارد. مساحت سطحی بالای گرافن می‌تواند صنعت گرافن را دچار تحول کند. ما سوپر باتری، ابرخازن و جوهرهای رسانایی تولید کرده‌ایم که عملکرد قابل توجهی دارند.»

کانر می‌گوید: « بعد از آزمون‌های مختلف، نتایج نشان داد گرافن‌هایی که در بازار فروخته می‌شود، گرافیت‌های لایه نازک هستند، این یافته ما گام مهمی به سوی تولید گرافن واقعی با مساحت سطحی بالای ۲۵۰۰ متر مربع در هر گرم است.»