عرضه تایرهای نانویی که مصرف سوخت را کاهش می‌دهند

شرکت گراتومیک از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ تایر جدیدی به بازار عرضه‌ خواهد کرد که مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. در این تایرها به‌صورت میانگین، ۲۰ تا ۲۵ گرم گرافن استفاده شده‌است.

شرکت گراتومیک (Gratomic) اعلام کرد که تایرهای جدیدی به بازار عرضه کرده که کارایی سوخت را بالا می‌برد. این تایرها موسوم به GUET حاوی گرافن بوده و در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد.

شلدون اینونتاش، مدیرعامل شرکت گراتومیک می‌گوید: « از نقطه‌نظر تقاضای بازار، ما به بازاری کشیده شده‌ایم که فرصت‌های زیادی برای شرکت گراتومیک به‌ همراه دارد. مشتریان ما به‌ دنبال چیزی هستند که ما آن را داریم و این چیزی نیست جز گرافن. استفاده از گرافن نه تنها موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود بلکه می‌تواند خواص بهتر و عمر طولانی‌تر را برای تایر به همراه داشته باشد. به نظر می‌رسد که چشم‌انداز بازار برای محصول GUET روشن باشد و ما در سال ۲۰۱۹، استفاده از این بازار را آغاز خواهیم کرد.»

از نظر گراتومیک بازار تایر خودرو بازار بزرگی بوده به‌طوری که تا سال ۲۰۲۲ به رقم ۲٫۵ بیلیون دلار خواهد رسید. این شرکت قصد دارد تا با استفاده از گرافن تایرهای GUET را ساخته و به این بازار نفوذ کند. تاکنون، بازار جهانی تایر به دنبال استفاده از گرافن بوده است و این ماده در بخش‌های مختلف تایر نظیر تار و پود، دیواره‌ها و لایه ‌داخلی تایر استفاده شده که در نهایت موجب کاهش وزن تایر شده‌است. با استفاده از گرافن، مقاومت چرخش تایر کاهش یافته و عملکرد آن نسبت به تایرهای معمولی بهبود یافته است. به‌صورت میانگین، ۲۰ تا ۲۵ گرم گرافن در هر تایر استفاده می‌شود. با این حال در این صنعت، سازگاری ویژگی‌ها و مقیاس‌پذیری عرضه، عوامل محدودکننده بوده و تا به امروز بزرگترین محدودیت در تجارت گرافن بوده است.

گراتومیک تاکنون بر این مشکلات فائق آمده است که برای این کار، همکاری مشترکی با شرکت پرپتوس کربن تکنولوژیز دارد. گراتومیک گرافن اصلاح‌شده را به‌صورت ماهیانه از این شرکت خریداری می‌کند. پرپتوس بزرگترین تولیدکننده گرافن اصلاح‌شده سطحی با پلاسما است که هر سال بیش از ۱۰۰ تن از این محصول را تولید می‌کند.