ترکیب باکتری‌ و فناوری نانو برای تولید آب آشامیدنی

محققان الیافی را که توسط باکتری‌ها تولید شده‌است با نانوساختارهای کربنی ترکیب کردند و موفق به تولید فیلتری شدند که می‌تواند میکروب‌های آب را از بین برد و آب آشامیدنی تولید کند.

محققان دانشگاه واشنگتون فیلتری ساختند که می‌تواند به کسانی که دسترسی به آب آشامیدنی ندارد کمک کند تا آب قابل‌آشامیدن تولید کنند. این گروه تحقیقاتی از ترکیب باکتری و نانوذرات برای تولید این فیلتر استفاده کردند، فیلتری که می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد.

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ در حدود نیمی از مردم جهان در نواحیی زندگی کنند که آب در آنجا کمیاب است. بنابراین فشار زیادی برای توسعه فناوری‌های تصفیه‌کننده آب وجود دارد تا به سرعت این مشکل حل شود.

برای ساخت این فیلتر از آمیزه‌ای از الیاف استفاده شده‌است، الیافی که توسط باکتری‌ها تولید می‌شوند. این الیاف با اکسید گرافن ترکیب شده و در نهایت فیلتری ایجاد می‌شود که می‌تواند نور خورشید را به گرما تبدیل کرده و سپس باکتری‌ها را از بین ببرد. به اعتقاد یونگ شین جون از محققان این پروژه، از آنجایی که این فناوری با استفاده از نور خورشید کار می‌کند برای افرادی که در نواحی دوردست زندگی می‌کنند که دسترسی کافی به برق ندارند، مناسب است.

جون می‌گوید: « در جایی که ما الکتریسیته در دسترس نداریم، این فیلتر می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد.»

یکی از دغدغه‌های استفاده از فیلتر، تعویض دوره‌ای آنها است. در این فیلتر این مشکل وجود ندارد و وجود الیاف نانویی می‌تواند برای از بین بردن باکتری‌ها کافی باشد.»

پژوهشگران در حال کار برای تولید انبوه این فیلترها هستند، از آنجایی که این فناوری در اول مسیر تجاری‌سازی قرار دارد هنوز نمی‌توان هزینه این فیلترها را مشخص کرد. در حال حاضر هزینه تولید غشاء یکی از مهم‌ترین موانع در تجاری‌سازی غشاءهای تولید آب شیرین است.

هوئک از محققان این پروژه می‌گوید: « برای این که مطمئن شویم که نیاز آب جهان تأمین می‌شود، به غشاء بهتری نیاز نداریم بلکه به غشائی نیاز داریم که بتواند با قیمت ده برابر کمتر از قیمت غشاءهای رایج کار کند و به‌صورت تجاری در دسترس باشد.»

ممکن است که غشاء مبتنی بر باکتری که این گروه ساختند بتواند در بازار موفق شود چرا که برای کشتن میکروب‌ها از نور خورشید استفاده می‌کند و این کار هزینه نگهداری را کاهش می‌دهد.