چالش کاهش غلظت آمین موردنیاز در فرآیند شیرین‌سازی گاز با استفاده از فناوری نانو

بیست‌ودومین چالش نوآوری نانو، با عنوان چالش کاهش غلظت آمین موردنیاز در فرآیند شیرین‌سازی گاز با استفاده از فناوری نانو، با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و پالایشگاه ششم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی برگزار می‌شود.

در ادامه برگزاری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راه‌کارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، بیست‌ودومین دوره از چالش‌های نوآوری نانو در پلتفرم نوآوری‌باز آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) آغاز شد. چالش نوآوری «کاهش غلظت آمین موردنیاز در فرآیند شیرین‌سازی گاز با استفاده از فناوری نانو» که از سوی کارگروه صنعت‌وبازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری «پالایشگاه ششم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی» برگزار می‌شود، به‌دنبال توسعه راه‌کارهایی عملی مبتنی بر فناوری نانو جهت «کاهش غلظت آمین موردنیاز در فرآیند شیرین‌سازی گاز با استفاده از فناوری نانو» در داخل کشور است.

در پالایشگاه‌ها طی فرآیند شیرین‌سازی گاز ترش، محلول آمین(MDEA) نقش اصلی را در حذف H2S موجود در آن بر عهده دارد. در جریان این فرآیند، گاز ترش ورودی طی عبور از یک برج جذب سینی‌دار در تماس و تبادل جرم با محلول آمین قرار می‌گیرد و تمامی H2S از گاز ترش جدا و تصفیه می‌شود. میزان H2S موجود در گاز ترش ورودی به واحدهای پالایشگاه حدود ppm 7000 است که این مقدار در گاز شیرین خروجی باید به زیر ppm 3 برسد. اما طبق بررسی‌ها به نظر می‌رسد که در فرآیند فوق، تمامی ظرفیت جذب آمین برای حذف H2S استفاده نمی‌شود. بخشی از ظرفیت آن توسط CO2 که میل به جذب توسط آمین دارد، اشغال شده و بخشی نیز بدون جذب گاز اسیدی، خالی مانده و در چرخه گردش می‌کند. از این رو باتوجه به هزینه بالا و مشکلات در تأمین و واردات محلول آمین مصرفی همواره سعی بر آن است بخش بیشتری از ظرفیت آمین به جذب H2S اختصاص یابد و بدین طریق با بهبود کارایی فرآیند شیرین‌سازی و کیفیت گاز اسیدی خروجی از برج احیا، امکان کاهش غلظت آمین(MDEA) در محلول در گردش فراهم شود. در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست «پالایشگاه ششم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی» اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان «کاهش غلظت آمین مورد نیاز در فرآیند شیرین‌سازی گاز با استفاده از فناوری نانو» نموده است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‏‌نام مرحله اول چالش پیش‏رو از اول اسفند‌ماه ۹۷ آغاز شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه سال۹۸ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود. برنده نهایی این چالش علاوه‌بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در پالایشگاه ششم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.