تزریق ایمن با میکروسوزن‌هایی حاوی نانوذرات نقره

پژوهشگران وصله‌های حاوی میکروسوزن در ابعاد ۷۰۰ میکرون ساختند. آن‌ها درون این میکروسوزن‌ها، واکسن و نانوذرات نقره پر کردند که این کار موجب از بین‌رفتن باکتری‌ها در منطقه تزریق می‌شود. این وصله امکان عفونت در اثر تزریق با سوزن آلوده را کاهش می‌دهد.

هر چند که ساخت واکسن برای مقابله با بیماری‌ها اهمیت زیادی دارد اما باید روش‌های ایمنی و استریل برای تزریق واکسن نیز ارائه شود. اخیراً دانشمندان میکروسوزن‌هایی ابداع کردند که به دلیل حضور نانوذرات نقره در آن، قابلیت میکروب‌کشی دارد.

پیش از این گروه‌های مختلف تحقیقاتی اقدام به ساخت وصله‌های میکروسوزن‌دار کرده‌ بودند، این وصله‌ها از مزیت‌های متعددی نسبت به روش‌های تزریق رایج برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این وصله‌های میکروسوزنی، بدون‌دردبودن تزریق با آن‌ها است. این وصله نیاز به یخچال ندارد و پسماند خطرناک و نوک‌تیز از خود به جای نمی‌گذارد.

هر وصله حاوی یک سطح مربعی‌شکل بوده که روی آن آرایه‌های سوزنی‌شکل قرار گرفته است. زمانی که این وصله همانند باند روی سطح پوست بیمار قرار می‌گیرد، میکروسوزن‌ها تنها لایه بالایی پوست را سوراخ کرده و به اعصاب لایه زیرین پوست نمی‌رسند. با این کار می‌توان واکسن را وارد جریان خون کرد بدون این که دردی احساس شود.

پژوهشگران دانشگاه استرالیای جنوبی وصله‌ای حاوی میکروسوزن ارائه کردند که طول آن تنها ۷۰۰ میکرون است. درون این سوزن‌ها با واکسن و نانوذرات نقره پر می‌شود. این سوزن‌ها با استفاده از پلیمر زیست‌سازگار محلول در آب (کربوکسی‌متیل‌سلولز) ساخته شده که در مدت یک دقیقه کامل حل می‌شود. با این وصله حاوی میکروسوزن، به محض تزریق، باکتری‌های موجود در اطراف محل تزریق از بین می‌روند.

آزمون‌های انجام شده در آزمایشگاه نشان داد که با استفاده از این روش می‌توان چند نوع باکتری بیماری‌زای رایج را از بین برد. محلی که باکتری‌ها در آن از بین رفته‌اند تا ۲۴ ساعت عاری از باکتری خواهد بود.

کراسیمیر واسیلف از محققان این پروژه می‌گوید: «عفونت با تزریق از سوزن‌های آلوده در جهان مشکلات زیادی به همراه دارد. این فناوری می‌تواند مانع از چنین آلودگی‌هایی شود. وجود نانوذرات نقره در میکروسوزن می‌تواند خطر عفونت را به حداقل برساند. ما با ترکیب نانوذرات نقره و میکروسوزن موفق به ارائه روشی ایمن برای رهایش دارو شدیم.»