استفاده از نانوذرات سوزنی شکل توسط یک شرکت دارویی

شرکت ان‌فور فارما سامانه رهایش جدیدی ارائه کرده که می‌تواند اثربخشی داروها و واکسن‌ها را بهبود دهد. این سامانه حاوی نانوذرات سیلیکا با پوششی از جنس پلیمر است.

شرکت ان‌فور فارما (N4 Pharma) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه داروسازی است که سامانه رهایش جدیدی موسوم به Nuvec را به بازار عرضه کرده است. این فناوری یک سامانه رهایش غیرویروسی است که از آن می‌توان برای ساخت واکسن‌ و درمان سرطان استفاده نمود. Nuvec مبتنی بر نانوذرات سیلیکا بوده و دارای پتانسیل بالایی برای کمک به بهبود داروهای ایمنی درمانی سرطان است. این فناوری قادر است اثربخشی واکسن‌های ویروسی را نیز بهبود دهد.

نانوذرات سیلیکای Nuvec دارای سطحی با ساختار غیرمنظم سوزنی شکل است که روی آن پلی‌اتیلن‌‌ایمین قرار داده شده‌است. این سطح می‌تواند از اسیدهای نوکلئیک نظیر mRNA و pDNA محافظت کند. زمانی که این ساختار به درون سلول برسد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال نماید. Nuvec یک یاری‌دهنده طبیعی است به این معنا که تعداد زیادی از آنتی‌ژن‌های موجود در سلول را جذب می‌کند و موجب فعال شدن سلول‌های T می‌شود که تجمع این سلول‌ها منجر به افزایش سطح پاسخ ایمنی بدن بر علیه بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، بعد از وارد شدن Nuvec به بدن، بدن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد به طوری که حتی در دوزهای بالا نیز اثرات سمی دیده نشده‌است. آزمون‌‌های انجام شده در محیط آزمایشگاهی نشان داده است که Nuvec بعد از تزریق به بدن در محل تزریق باقی مانده و به کبد منتقل نمی‌شود در حالی که سامانه‌های لیپیدی به سرعت به کبد منتقل می‌شود. این فناوری را می‌توان در مقیاس انبوه تولید کرد و این کار با استفاده از فناوری‌های موجود در شرکت‌ها انجام می‌شود.

مطالعات انجام شده تایید می‌کند که پاسخ سیستم ایمنی بدن بعد از تزریق Nuvec به حدی است که می‌تواند سطح بالایی از آنتی‌بادی‌ها را تولید کند، آنتی‌بادی‌هایی که برای بروز رفتار ایمنی‌سازی در بدن ضروری است. این ساز و کار برای مقابله با بیماری‌های ویروسی و توموری مناسب است.