چالش طراحی و ساخت افزاره‌های پوشیدنی جهت پایش سیگنال‌های الکتروکاردیوگراف(ECG)

مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در حوزه پلتفرم‌های پایش از راه دور بیمار چالش فناوری برگزار می‌کند.

پس از تجربه موفق برگزاری اولین چالش فناوری در زمینه ساخت AFM TIP و درحوزه بومی‌سازی فناوری NEMS در ایران، مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران (INEC) در نظر دارد تا دومین چالش بزرگ خود را در حوزه پلتفرم‌های پایش از راه دور بیمار (RPM) برگزار نماید. در این چالش مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران (INEC) به دنبال توسعه فناوری‌های حوزه «طراحی و ساخت افزاره‌های پوشیدنی جهت پایش سیگنال‌های الکتروکاردیوگراف (ECG)» است. برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه نقدی ۳۰۰ میلیون ریالی به منظور ثبت پتنت بین‌المللی و نیز توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران قرار خواهد گرفت.

امروزه با افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلفی نظیر حمله‌های قلبی، تنفسی و دیابت نیاز به پایش مستمر علائم حیاتی گروه‌های حساس جامعه و بویژه بیماران و سالمندان بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا طی سال‌های اخیر توسعه و بکارگیری فناوری‌ها و افزاره‌های پوشیدنی با امکان پایش و سنجش شاخص‌های فیزیولوژیکی و علائم حیاتی مانند ضربان قلب، دما، تنفس، فشار خون و گلوکز بدن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از شاخص‌های کلیدی سنجش علائم حیاتی، عملکرد الکتریکی قلب است که طی فرآیند الکتروکاردیوگرافی (ECG) ارزیابی می‌شود. به منظور پایش این شاخص، در حال حاضر افزاره‌ها یا گجت‌های پوشیدنی پایش سیگنال‌های الکتروکاردیوگراف (ECG: Electrocardiography) در افراد ارائه شده است. که می‌توانند به صورت دستبند (ساعت)، نصب بر روی سینه به صورت منعطف و یا همانند کمربند بر روی بدن قرار گیرند و داده ارسالی از گجت بر روی اپلیکیشن آن در گوشی همراه مشاهده گردد. در این میان استفاده از فناوری نانو نیز به سبب مزایایی نظیر کاهش امپدانس به دلیل افزایش سطح تماس الکترود-پوست، افزایش نسبت سیگنال به نویز و عدم ایجاد حساسیت‌های پوستی در ساخت این افزاره‌ها بسیار مورد توجه است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‏نام مرحله اول چالش پیش‏رو از اردیبهشت‌‌ماه آغاز گردیده است و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۱۱ خردادماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. طرح‌های برگزیده در جریان مراحل آتی به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود به منظور ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی و نهایی امکان دریافت بیش از ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی و نیز خدمات کلینیک فنی و مهندسی و فب مرکز نانوالکترونیک ایران را جهت تکمیل مستندات آزمایشگاهی خواهند داشت. برنده نهایی چالش نیز در کنار دریافت جایزه نقدی ۳۰۰ میلیون ریالی، به منظور ثبت پتنت بین‌المللی و نیز توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله تولید انبوه فرصت همکاری با مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران را خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.