پانسمان نانویی، از چالش نوآوری و فناوری تا تجاری‌سازی محصول

پانسمان نانویی، از چالش نوآوری و فناوری تا تجاری‌سازی محصول

شرکت نوپای پانوتک که در چالش‌های نوآوری و فناوری «زخم پوش‌های زخم پای دیابتی» شناخته شد، موفق به تولید پانسمان‌هایی شده که به درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی بالا کمک می‌کند. این محصول مجوز نانومقیاس را دریافت کرده و در حال تجاری‌سازی است.

یکی از استارت‌آپ‌های نانویی موفق به تولید پانسمانی برای درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی با راندمان بالا شده است. شرکت پانوتک برای اولین بار در چالش‌های نوآوری و فناوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شناخته شد که در جریان چالش فناورانه «زخم‌پوش‌های زخم پای دیابتی» استارت‌آپ پانوتک توانست جز برترین استارت‌آپ‌های این برنامه قرار بگیرد. شتاب‌دهنده شزان در جریان فن بازار زخم‌پوش‌های مبتنی بر نانوالیاف که در جریان دومین کنفرانس بین‌المللی نانوالیاف در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بر روی این استارت‌آپ شد و از دی‌ماه ۱۳۹۶ تاکنون گروه نانوزیست پلیمر پانوتک با سرمایه‌گذاری این شتاب‌دهنده فعالیت خود را ادامه داده است.

پانوتک موفق به تولید پانسمان با نانوالیاف سلولز میکروبی شده است. پانسمانی که برای درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی کاربرد دارد. این پانسمان با به کار بردن فناوری‌نانو باعث بهبود راندمان التیام زخم نسبت به سایر پانسمان‌ها می‌شود. همچنین این محصول نسبت به پانسمان‌های خارجی هزینه کمتری دارد. مزیت دیگر این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی سرعت تولید و تکرارپذیری آن است که سبب می‌شود تولید صنعتی آن با راندمان بهتری انجام شود. استفاده از این پانسمان طول دوره درمان بیماری را کاهش می‌دهد که این موضوع باعث کاهش هزینه‌های درمان نیز می‌شود. علاوه بر این به دلیل دارا بودن ساختار شفاف، پزشک می‌تواند وضعیت زخم را بررسی و روند درمان را بهتر مدیریت کند. همچنین این پانسمان به دلیل نانوساختار بودن می‌تواند مدت زمان طولانی‌تری روی زخم قرار گیرد و در عین عبور اکسیژن به سطح زخم از ورود میکروارگانیسم‌ها به سطح زخم جلوگیری کند.

جنس پانسمان نیز سلولزی است که از سنتز باکتری تولید شده است. در حال حاضر این محصول مجوز نانومقیاس را دریافت کرده و تست‌های حیوانی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته است و به زودی پس از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو وارد بازار می‌شود.