استفاده از فناوری ایرانی برای ارتقاء پوشش‌های تزئینی کاشی و سرامیک

استفاده از فناوری ایرانی برای ارتقاء پوشش‌های تزئینی کاشی و سرامیک

گروه تولیدی آراسرام پس از گذشت یک سال از دریافت گواهی نانومقیاس، با فروش بیش از ۸۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک نانویی، جایگاه خود را در میان مصرف‌کنندگان تثبیت کرده و پس از موفقیت در بازار داخل در اندیشه ایجاد دفتر نمایندگی فروش در کشورهای همسایه است. این شرکت از تجهیزات ایرانی برای پوشش‌دهی محصولات خود استفاده می‌کند.

با گذشت بیش از یک سال از شروع فعالیت گروه تولیدی آراسرام در حوزه فناوری‌نانو و دریافت گواهی نانومقیاس برای فناوری نانوپوشش‌دهی کاشی و سرامیک، محصولات نانویی این شرکت نه تنها جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده، بلکه به برخی از کشورهای همسایه نیز صادر شده است.

فرهاد غفاری، مدیرعامل گروه تولیدی آراسرام می‌گوید: «در حال حاضر محصولات نانویی آراسرام به صورت مستمر در بازار توزیع شده و روزانه بیش از ۲۰۰ مترمربع کاشی و سرامیک دارای پوشش نانویی در بازار به فروش می‌رسد. بخشی از این محصولات به کشورهای عراق، آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود. با توجه به این که اندکی بیش از یک سال است که کار خود را در حوزه نانو آغاز کرده‌ایم، همین نتایج امیدوارکننده است و ما برای توسعه بازار برنامه‌هایی داریم.»

وی افزود: «با توجه به استقبال بازار به ویژه پذیرش این محصولات در کشورهای همسایه، به دنبال ایجاد دفتر نمایندگی در برخی از کشورهای همسایه هستیم تا فروش محصولات در منطقه به صورت مستقیم از طریق نمایندگی آراسرام انجام شود. در طول یک سال گذشته و پس از دریافت گواهی نانومقیاس، بیش از ۸۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک نانویی توسط گروه تولیدی آراسرام به بازار عرضه شده است که پیش‌بینی می‌شود که ایجاد دفتر نمایندگی بتواند حجم فروش را در آینده افزایش دهد.»

مدیرعامل گروه تولیدی آراسرام درباره فناوری مورداستفاده در محصولات این شرکت می‌گوید: «ما از نانوپوشش حاوی ترکیبات تیتانیوم به عنوان پوشش تزئینی روی کاشی و سرامیک استفاده می‌کنیم که این فناوری توسط گروه تحقیق و توسعه آراسرام به دست آمده است. در این فناوری از دستگاه PVD برای لایه‌نشانی ترکیبات TiN استفاده می‌کنیم که این دستگاه نیز تولید داخل بوده و از شرکت یارنیکان صالح خریداری شده است. در واقع تمام فرآیند تولیدی محصولات نانویی در شرکت آراسرام بومی بوده و در داخل کشور توسعه داده شده است.»

مهندس غفاری درباره انگیزه مشتریان از خرید کاشی‌ و سرامیک دارای نانوپوشش تزئینی می‌گوید: «این محصولات به دلیل بهره‌مندی از فناوری نانوپوشش، از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده و همچنین عاری از گردوغبار هستند بنابراین مصرف‌کنندگان نسبت به این محصولات علاقه‌مند می‌شوند. یکی از مشکلاتی که بانوان در منزل با آن دست‌به‌گریبان هستند، گردگیری کاشی و سرامیک است که در این محصول این چالش به حداقل می‌رسد. علاوه‌براین، ایجاد پوشش‌هایی به رنگ طلایی و نقره‌ای که از نظر بصری به زیبایی کاشی و سرامیک افزوده، مشتریان را برای خرید این محصولات ترغیب می‌کند.»

لازم به ذکر است در حال حاضر فناوری‌نانو مزیت زیادی در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد کرده به طوری که در حال حاضر کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال نیز توسط تولیدکنندگان به بازار عرضه شده است. این صنعت پتانسیل‌های بالایی برای صادرات دارد. جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان را یدک می‌کشد. در سال ۱۳۹۶ ایران بیش از ۱۴۷ میلیون مترمربع کاشی به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار به ۵۲ کشور صادر کرده است. ایجاد خواص آنتی‌باکتریال و پوشش‌های تزئینی نانویی می‌تواند ارزش افزوده‌ی این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل کشور و صادرات فراهم کند.