گام موثر ماکروسافت برای توسعه کامپیوتر کوانتومی

گام موثر مایکروسافت برای توسعه کامپیوتر کوانتومی

شرکت مایکروسافت قصد دارد دو ابزار مهم برای برنامه‌نویسی کامپیوتر کوانتومی را منبع باز کند. این دو ابزار طی چند ماه آتی منبع باز خواهند شد.

در رقابت برای کسب فناوری کامپیوتر کوانتومی، شرکت مایکروسافت نیز برنامه‌های مختلفی تدارک دیده است. این شرکت در حال حاضر روی ابزارهایی برای برنامه‌دهی به کامپیوترهای کوانتومی آینده کار می‌کند. این شرکت اعلام کرد دو دستاورد در این حوزه دارد، اولی برنامه‌ای موسوم به Q# است که یک زمان برنامه‌نویسی برای نوشتن کدهای کوانتومی است. همچنین یک کامپایلر نیز برای این زمان تدارک دیده است. دومین دستاورد مایکروسافت، ساخت یک شبیه‌ساز کوانتومی است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که به زودی این دو برنامه‌ را منبع باز خواهد کرد.

شرکت مایکروسافت معتقد است که این کار موجب می‌شود تا محاسبات کوانتومی و الگوریتم‌های آن به سادگی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گیرد. همچنین موسسه‌ها و جامعه دانشگاهی نیز می‌توانند با سهولت بیشتری از این ابزارها استفاده کنند.

پیش از این نیز شرکت مایکروسافت برنامه‌ها و ابزارهای مختلفی نظیر یک کتابخانه برای شیمی کوانتومی را منبع باز کرده‌ بودند. اما این اولین باری است که این یک بخش هسته‌ای و مهم از این پلتفورم را منبع باز می‌کنند.

آندرو فروسمن، مدیرعامل شرکت وان‌کیوبیت می‌گوید: «راهبرد ما برای حل مشکلات این حوزه نیازمند نسل جدیدی از نرم‌افزارها و ابزارها است. کیت توسعه کوانتومی می‌تواند در هر مرحله از فرآیند توسعه محاسبات کوانتومی به ما کمک کند.»

مایکروسافت اولین شرکتی نیست که اقدام به چنین کاری می‌کند، پیش از این آی ‌بی ام نیز برنامه Qiskit را که یک فریم‌ورک برای تولید برنامه‌های محاسبات کوانتومی است، منبع باز کرده بود. این شرکت برنامه‌های دیگری را نیز منبع باز کرده است.

چند ماه پیش مایکروسافت اعلام کرد که کیت توسعه کوانتومی این شرکت بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شده است. این شرکت در حال حاضر روی توسعه راهبرد جدیدی برای محاسبات کوانتومی کار می‌کند که می‌تواند موقعیت مایکروسافت را در این حوزه در میان رقبا ارتقاء دهد. در حال حاضر برخی رقبای مایکروسافت اقدام به تولید محدود کامپیوتر کوانتومی کرده‌اند.