تولید تجاری نانوحسگرهایی برای رصد عملکرد قلب

تولید تجاری نانوحسگرهایی برای رصد عملکرد قلب

گرولتکس اولین محموله نانوحسگرهای تولیدی خود را برای یکی از تولیدکنندگان حسگر در اروپا ارسال کرد. این حسگرها حساسیت‌ بالایی داشته و می‌توانند عملکرد یک سلول منفرد قلب را ارزیابی کنند.

شرکت گرولتکس (Grolltex) اولین محموله حسگرهای فشاری خود را برای یکی از تولیدکنندگان حسگر در اروپا ارسال کرد. به ادعای گرولتکس، این حسگرها کوچک‌ترین و حساس‌ترین حسگرهای جهان هستند که در آن از یک لایه به ضخامت یک اتم استفاده شده است. بنابراین، با این حسگر می‌توان توانمندی سلول‌های منفرد قلب موسوم به کاردیومیوسایت را اندازه‌گیری کرد که عامل بسیار مهمی در سلامت سلول‌های قلب به شمار می‌رود.

جف درا مدیرعامل شرکت گرولتکس می‌گوید: «حسگر فشاری که ما ساختیم بسیار کوچک، انعطاف‌پذیر، مستحکم و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین می‌توان در حوزه‌های مختلف از این حسگر استفاده کرد. برای مثال، می‌توان آن را به‌صورت لایه‌ای در پوسته هواپیما قرار داد تا میکرو استرس‌های وارد شده بر پیکر هواپیما را اندازه‌گیری کند. همچنین می‌توان این حسگر را برای رصد فشار خون به کار برد و برای این کار حسگر به‌صورت یک برچسب روی پوست قرار می‌گیرد. نمونه اولیه این حسگر که ما برای شریک تجاری خود در اروپا ساختیم، می‌تواند هر نوع فشار محیطی را اندازه‌گیری کند. این حسگر اطلاعات مهمی را در خودروهای خودران و تجهیزات دفاعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.»

گرولتکس یکی از شرکت‌های بزرگ در حوزه تولید مواد تک‌لایه کربنی است که برای صنعت الکترونیک این نانومواد را تولید می‌کند. این شرکت به حوزه ساخت حسگر برای استفاده در زیست‌شناسی و زیست‌فناوری علاقه‌مند و تلاش‌های زیادی در این مسیر انجام داده است. این حسگرها می‌توانند در بخش توالی‌سنجی DNA و کشف دارو مورداستفاده قرار گیرند.

فیلم‌های تک‌لایه‌ای کربنی گزینه بسیار مناسبی برای ساخت حسگر هستند چرا که دارای هدایت الکتریکی بالا و مساحت سطح قابل توجهی هستند.

درا می‌گوید: «برای تولید حسگرهای پیشرفته که در مقیاس‌نانومتری کار کنند، هیچ ماده‌ای به‌اندازه گرافن مفید نیست. محصولاتی که با این مواد توسط مشتریان ما ساخته‌ شده‌اند می‌توانند اندازه‌گیری‌‌هایی انجام دهند که پیش از این امکان‌پذیر نبوده است.»