ساخت نانوواکسن برای مقابله با نوعی بیماری تنفسی در خاورمیانه

ساخت نانوواکسن برای مقابله با نوعی بیماری تنفسی در خاورمیانه

با استفاده از نانوذرات، واکسن جدیدی برای مقابله با نوعی بیماری تنفسی رایج در خاورمیانه ساخته شده است. این ویروس که از شتر به انسان منتقل می‌شود بسیار مرگبار است اما واکسنی که محققان ساختند روی موش‌های آزمایشگاهی ۱۰۰ درصد موفق بوده است.

محققان موسسه علوم زیست‌پزشکی سینیکا اعلام کردند که موفق به توسعه نانوواکسن برای مقابله با ویروس مولد بیماری MERS شدند. این واکسن با کمک فناوری‌نانو تولید شده روی موش‌های آزمایشگاهی عملکرد مثبتی داشته است.

سندروم MERS یک بیماری تنفسی است که به‌وسیله یک نوع ویروس ایجاد می‌شود و تاکنون ۴۰ درصد از کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین، یکی از اولویت‌های سازمان بهداشت جهانی، یافتن روشی برای مقابله با این بیماری است.

این ویروس در سال ۲۰۱۵ کشف شد، زمانی که با انتقال آن از شتر به انسان، سندروم MERS در خاورمیانه دیده شد.

محققان با روشی شبیه روش تولید واکسن ایبولا، از نانوذرات برای ساخت واکسن استفاده کردند. جک هو از محققان این پروژه می‌گوید که در این پروژه نانوذراتی که از نظر ساختاری شبیه به ویروس مولد MERS هستند به کار گرفته شد تا به‌عنوان ویروس غیرفعال شده به بدن تزریق شود و سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

در این تحقیق فناوری‌نانو به جای روش‌های رایج برای تولید واکسن استفاده شد چرا که MERS بسیار خطرناک و مرگبار است و بسیاری از آزمایشگاه‌ها امکان استفاده از ویروس واقعی را ندارند.

یافته‌های این گروه نشان داد که سلول‌های T در بدن موش در اثر تزریق نانوذرات تحریک شده و حالت ایمنی در بدن ایجاد می‌کنند به طوری که نرخ زنده‌ ماندن در موش‌هایی که از این واکسن‌ها استفاده کرده بودند، ۱۰۰ بود.

این گروه تحقیقاتی همکاری خود را با شرکاء بین‌المللی ادامه خواهند داد تا بتوانند آزمایش‌های بالینی روی این واکسن را آغاز کنند. پیش‌بینی می‌شود تا هفت سال آینده بتوان شاهد این واکسن در بازار بود.

از این فناوری می‌توان برای تولید واکسن به‌منظور مقابله با ویروس زیکا، آنفولانزا و سرطان نیز استفاده کرد.