از چاپ مقاله تا تاسیس استارت‌آپ برای تجاری‌سازی نانودارو

از چاپ مقاله تا تاسیس استارت‌آپ برای تجاری‌سازی نانودارو

۲۵ سال بعد از سنتز نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر، محققان این پروژه با راه‌اندازی شرکتی به نام شرکت سلکتا بایوساینس (Selecta Biosciences) این فناوری را تجاری‌سازی کرده و از آن برای کنترل پاسخ سیستم ایمنی بدن در اثر ورود دارو استفاده کردند. فاز دوم آزمون بالینی این فناوری در حال انجام است.

بیش از۱۰۰ داروی تایید شده در آمریکا وجود مشکل اثرات جانبی روی بسته‌بندی‌های آنها درج شده‌است، تعداد بی‌شماری دارو نیز هیچ‌گاه به قفسه داروخانه‌ها نمی‌رسند که دلیل آن، وجود تاثیر روی پاسخ سیستم ایمنی بدن است که موجب کاهش اثربخشی و محدودیت در کاربرد آنها می‌شود.

برای مثال، بیشتر داروهای ژن درمانی از ویروس برای ورود به سلول‌های بدن و تغییر DNA استفاده می‌کنند که این ویروس‌ها سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند.

شرکت سلکتا بایوساینس (Selecta Biosciences) برای حل این مشکل سامانه‌های مبتنی بر نانوذرات موسوم به ImmTOR را ابداع کرده است که می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را کنترل کند. این شرکت فناوری ImmTOR را با چند داروی زیستی که پاسخ ناخواسته در بدن ایجاد می‌کند، ترکیب کرده و موفق به افزایش اثربخشی و ایمنی این داروها شده‌اند.

دیوید کخ از بنیان‌گذاران شرکت سلکتا می‌گوید: «هر زمان شما با یک داروی بسیار اثربخش مواجه شوید می‌بینید که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد که این موضوع مانعی برای تجاری‌سازی دارو می‌شود. سیستم ایمنی بدن در توسعه دارو مانعی بسیار بزرگ محسوب می‌شود. اما با این پلتفورم جدید می‌توان سیستم ایمنی بدن را کنترل کرد و این اولین باری است که چنین فناوری ارائه شده‌است.»

این شرکت در حال حاضر وارد فاز دوم آزمون بالینی شده و قصد دارد از این فناوری برای درمان بیماری التهاب استفاده کند.

ریشه این فناوری به مقاله‌ای باز می‌گردد که در سال ۱۹۹۴ توسط امید فرخ‌زاد و همکارانش در نشریه Science به چاپ رسید. آنها نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیری ساختند که می‌تواند دارو را حمل کرده و به‌صورت کنترل شده در بدن رهاسازی کند. آنها در سال ۲۰۰۶ نشان دادند که چگونه این نانوذرات برای رهایش داروی ضدسرطان قابل استفاده هستند. در سال ۲۰۰۸ آنها شرکت سلکتا بایوساینس را تاسیس کردند تا از این فناوری برای کنترل سیستم ایمنی بدن استفاده نمایند.