تقاضا در بخش پزشکی و الکترونیک عامل رشد بازار نانوذرات طلا

تقاضا در بخش پزشکی و الکترونیک عامل رشد بازار نانوذرات طلا

بخش پزشکی به ویژه درمان سرطان روی توسعه بازار نانوذرات طلا در سال‌های آتی تاثیر زیادی خواهد داشت. بعد از بخش پزشکی، صنعت الکترونیک موجب گسترش بازار نانوذرات طلا خواهد شد. در مجموع بازار این حوزه در سال ۲۰۲۶ به رقم ۱٫۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بازار نانوذرات طلا تا سال ۲۰۲۶ با رشد ۱۰٫۲ درصدی به رقم ۱٫۵۲ میلیارد دلار می‌رسد. یکی از دلایل رشد بازار نانوذرات طلا، محصولات پزشکی است، نانوذرات طلا به دلیل خواص ویژه‌ای که در این حوزه دارد بسیار مورد توجه سازندگان محصولات پزشکی هستند؛ از این رو، حوزه پزشکی را می‌توان یکی از عوامل موثر در افزایش بازار نانوذرات طلا دانست. در رتبه بعد، صنعت الکترونیک قرار دارد که انتظار می‌رود روی رشد بازار نانوذرات طلا تاثیرگذار باشد.

در درمان سرطان مشکلاتی نظیر کم بودن اثربخشی روش درمان، تعداد کم داروها، تومورهای مقاوم در برابر دارو وجود دارد که بررسی‌ها نشان داده نانوذرات طلا می‌توانند به حل این چالش‌ها کمک شایانی کنند. از نانوذرات طلا برای تصویربرداری نیز استفاده می‌شود. در مجموع می‌توان گفت که با افزایش بیماری سرطان، بازار نانوذرات نیز گسترش می‌یابد.

وجود برخی ویژگی‌ها در نانوذرات طلا این ماده را برای محققان جذاب کرده است، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به مساحت سطحی بالا، خواص فیزیکی، شیمیایی و نوری منحصربه‌فرد، انطباق‌پذیری زیستی و همچنین امکان ترکیب شدن با مواد دیگر اشاره کرد. این ویژگی‌ها روی توسعه بازار نانوذرات طلا موثر هستند.

از نانوذرات طلا می‌توان در حوزه الکترونیک نظیر ساخت تراشه یا سیم‌ استفاده کرد. بهینه‌سازی و کوچک‌سازی دو عامل بسیار مهم در صنعت الکترونیک است که نانوذرات طلا برای نیل به این هدف بسیار مفید هستند. رشد صنعت الکترونیک در منطقه آسیا اقیانوسیه به رشد جهانی بازار نانوذرات طلا کمک خواهد کرد.

حسگرها در صنعت مواد غذایی و نوشیدنی بسیار کاربرد داشته و نانوذرات نقش مهمی در ساخت این حسگرها دارند. حسگرهای مبتنی بر نانوذرات طلا برای سنجش کیفیت مواد غذایی و تایید اصالت آنها قابل استفاده هستند. حسگرها نیز در توسعه بازار نانوذرات طلا موثر خواهند بود.

از نانوذرات طلا در ساخت حافظه‌ها نیز استفاده می‌شود، علاوه براین، به دلیل خواص نانوذرات طلا از آن‌ها در کاتالیست‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.