تولید انبوه نانولوله‌کربنی از دی‌اکسیدکربن هوا

تولید انبوه نانولوله‌کربنی از دی‌اکسیدکربن هوا

شرکت ساراتوگا انرژی موفق به تولید انبوه نانولوله‌کربنی با استفاده از دی‌اکسیدکربن شده است. با این کار قیمت نانولوله‌کربنی به یک بیستم کاهش یافته و می‌تواند موجب افزایش بازار این ماده شود.

شرکت ساراتوگا انرژی (Saratoga Energy) فناوری پتنت شده‌ای دارد که با استفاده از آن می‌توان دی‌اکسیدکربن را به نانولوله‌کربنی تبدیل کرد. این شرکت موفق به تولید انبوه این فناوری شده است. درو راید، بنیان‌گذار این شرکت بعد از سه ماه کار روی این فناوری موفق به تولید ارزان قیمت نانولوله‌های کربنی شده است به طوری که می‌توان از ۱۰۰ گرم تا نیم تن در سال را با این فناوری تولید کرد. گام بعدی این شرکت، افزایش ظرفیت تولید به ۲۰ تن در سال است.

راید می‌گوید: «ما با قیمت یک بیستم کمتر از نمونه‌های موجود در بازار موفق به تولید نانولوله‌های کربنی با کیفیت بالا شدیم. ما در حال توسعه و پتنت کردن فرآیند الکتروشیمیایی هستیم که می‌تواند دی‌اکسیدکربن را به نانولوله‌کربنی تبدیل کند.»

نانولوله‌های کربنی دارای کاربرد وسیعی بوده به طوری که از آن‌ها در شارژر باتری یا ساخت ابرخازن می‌توان استفاده کرد. این نانولوله‌ها قادرند استحکام تایرها را نیز افزایش دهند. قیمت بالای این نانومواد موجب شده تا کاربرد آن محدود شود.

راید می‌گوید: «در حال حاضر بازار نانولوله‌های کربنی در حد ۵ میلیارد دلار است اما اگر قیمت آن را به یک بیستم کاهش دهیم می‌توانیم انقلابی در این بازار ایجاد کنیم. کاربردهای جدید در این بازار نظیر استفاده از نانولوله‌های کربنی در هوافضا، باتری، جاده، بتون و الیاف می‌تواند حجم بازار را به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. هیچ‌کس نمی‌تواند با این فناوری و این قیمت ما رقابت کند.»

در دو سال گذشته، شرکت ساراتوگا بیش از ۲ میلیون دلار گرنت از سوی وزارت انرژی آمریکا، بنیاد ملی علم و کمیسیون انرژی کالیفرنیا دریافت کرده است که این حمایت مالی موجب می‌شود تا فناوری تولید نانولوله‌های کربنی تسریع شود.

راید می‌گوید: «نانولوله‌های کربنی ارزان قیمت ما به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا باتری‌ برای خودروهای الکتریکی تولید کنند، باتری‌هایی که سه برابر سریع‌تر از باتری‌های امروزی شارژ می‌شوند. با توسعه این باتری‌ها شما فقط در حد یک توقف کوتاه برای شارژ باتری زمان نیاز دارید که این موضوع دنیای خودروهای الکتریکی را متحول می‌کند.»