چگونه برای صادرات محصولات، مشتری خارجی پیدا کنیم؟

چگونه برای صادرات محصولات، مشتری خارجی پیدا کنیم؟

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران نانومقیاس، معرفی دقیق محصول در سایت شرکت، بهره‌گیری از سامانه‌های فروش نظیر علی‌بابا، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و استفاده از زیرساخت‌های ستاد نانو نظیر دفاتر این ستاد در کشورهای مختلف را از جمله مسیرهای مهم در شناسایی مشتری خارجی می‌داند.

صادرات یکی از مسائل جذاب در حوزه کسب‌وکار است و با توجه به مزیت‌های نسبی نظیر ارزان بودن نیروی کار در ایران، صادرات می‌تواند مسیری مناسب برای توسعه بازار شرکت‌های نانویی باشد. اما یافتن مشتری خارجی به سادگی امکان‌پذیر نیست و چالش‌های متعددی در این مسیر وجود دارد.
شرکت دانش‌بنیان فناوران نانومقیاس یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات الکتروریسی و فیلترهای نانویی بوده و یکی از نمونه‌های موفق در حوزه صادرات است.
مهندس نادر نادری، مدیرعامل شرکت فناوران نانومقیاس، درباره راهبردهای این شرکت درباره روش‌های یافتن مشتری خارجی می‌گوید: «معمولاً ما از چند روش برای بازاریابی استفاده کرده‌ایم، اول سایت اینترنتی خودمان، دوم از طریق سایت‌های مختلفی که علی‌بابا قوی‌ترین آن‌ها بود، سوم شرکت در نمایشگاه خارجی، چهارم دفاتری که ستاد نانو در دیگر کشورها ایجاد کرده است و پنجم ایجاد دفتر. این‌هایی که گفته شد به ترتیب اولویت نیستند. از طریق دفتری که در مالزی راه انداختیم بازاریابی می‌کنیم. مثلاً ما یک زمانی کارگاه‌های آموزشی مختلفی در مالزی برگزار کردیم. اخیراً هم در تایلند و پاکستان کارگاه داشته‌ایم. یا خودمان می‌رویم یا از دوستانی و دانشجویانی که آنجا بودند استفاده می‌کنیم. همچنین کارگاه‌هایی را در عراق برای الکتروریسی برگزار کرده ایم.»
نادری در ادامه می‌افزاید: «فروش محصولات دانش‌بنیان از ایران به خارج از کشور شرایط خاصی دارد و با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو است. ما ابتدا باید با محصولات شرکت‌های رقیب خارجی آشنا شویم و بعد از آن کیفیت و قیمت محصول خودمان را با آن‌ها مقایسه کنیم. بایستی بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا یک شرکت خارجی باید ریسک خرید از ما را تقبل کند. بایستی سعی کنیم دغدغه‌های ذهنی مشتری را تا حد امکان کاهش دهیم. مثلا ما در سایت اینترنتی‌مان بخشی را راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن لیستی از مقالات بین‌المللی منتشر شده که دستگاه‌های ما در آن‌ها استفاده شده‌اند را قرار داده‌ایم، تاکنون بیش از ۲۶۰ مقاله شده است. مشتری با این روش متوجه می‌شود که این دستگاه‌ها از حداقل کیفیتی برخوردار هستند که در مقالات از آن‌ها استفاده شده است.»
مدیرعامل شرکت فناوران نانومقیاس درباره نقش دیگر عوامل موثر در یافتن مشتری خارجی می‌گوید: «برای جلب نظر مشتریان خارجی تائیدیه‌های بین‌المللی اخذ می‌کنیم. برای مثال الان ۴ ایزو و یک نشان CE و ۲ تائید تست فیلتر اروپایی و چند نشان نانو ایران برای تمامی محصولات داریم. تا حد امکان رفرنس‌های فروش‌مان را ارائه می‌کنیم. اینها برای نشان دادن کیفیت کار است ولی ریسک فروش از ایران به عبارت دقیق‌تر ریسک خرید از ایران فراتر از کیفیت است. انتقال پول و ارسال دستگاه و ضمانت‌نامه‌ها و نحوه ارائه خدمات پس از فروش و تحریم‌ها همگی باعث تردید در خرید از ایران می‌شود. این موارد نشان می دهد تا چه حد ورود به بازار خارجی برای محصولات دانش‌بنیان با چالش روبه‌رو است.»

نادری به استارت‌های نوپا در ایران توصیه می‌کند ابتدا محصول خود را توسعه داده و در داخل کشور به بلوغ برسانند بعد به دنبال صادرات باشند. به اعتقاد نادری اگر شرکت برای به بلوغ رساندن محصول در داخل کشور اندکی زمان بیشتر صرف کند بهتر از آن است که فناوری ناکامل را به مشتری خارجی بفروشد که در این صورت چالش‌هایی زیادی در انتظار استارت‌آپ خواهد بود که می‌تواند موجودیت کسب‌وکار شرکت را به خطر بی‌اندازد. مهندس نادری ثبت پتنت در داخل و خارج کشور را یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه صادرات می‌داند.

گفتگوی کامل در این باره را از اینجا بخوانید