تجاری‌سازی فناوری‌نانو در سیستم حمل‌ونقل روسیه

تجاری‌سازی فناوری‌نانو در سیستم حمل‌ونقل روسیه

ولادیمیر یاونین، مدیرعامل راه‌آهن روسیه قرارداد همکاری با آناتولی چوبایسی، مدیرعامل روسنانو منعقد کرد که در قالب این همکاری مشترک قرار است تجاری‌سازی فناوری‌نانو در سامانه حمل‌ونقل ریلی روسیه اتفاق بی‌افتد.

براساس این تفاهم‌نامه، چهار سازوکار برای معرفی و ترویج نوآوری محصولات فناوری‌نانو در بخش حمل‌ونقل ریلی روسیه تدارک دیده می‌شود. براساس این توافق‌نامه، طرفین تلاش خواهند کرد تا تقاضای رو به رشد در بخش خدمات حمل‌ونقل با کیفیت بالا را ارتقاء دهند که برای این کار حجم حمل‌ونقل ، وزن آن و سرعت خدمات بهبود می‌یابد. راه‌آهن روسیه و شرکت روسنانو حوزه‌هایی را که استفاده از فناوری نانو در آن‌ها پتانسیل بالاتری داشته و آن دسته از بخش‌ها و زیرشاخه‌هایی که می‌توان در آن‎ها پروژه‌های بزرگ به اجرا درآورد را شناسایی و تعیین می‌کنند. طرفین قرارداد کارگروهی را برای هماهنگ‌سازی همکاری و فعالیت‌ها منصوب کرده‌اند. از جمله اهداف اولیه به‌دست آمده طی این مطالعات می‌توان به سیستم‌های کنترلی، رنگ بدنه، پوشش موتورها برای حفظ دما و پوشش‌های خودترمیم سطوح تحت سایش اشاره کرد که در آن‌ها از فناوری‌نانو استفاده شده است.

این دو شرکت قصد دارند تا برنامه‌ای برای ایجاد سامانه‌ای به منظور رصد موثر فناوری‌نانو ایجاد کنند تا از اطلاعات به‌دست آمده از این بانک، برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی استفاده کنند.

راه‌آهن روسیه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ریلی جهان با بیش از ۸۵ هزار کیلومتر خط بوده که نزدیک به یک میلیون نفر کارمند دارد. تقریباً ۱٫۱ میلیارد نفر مسافر و همچنین یک میلیارد تن بار، سالانه با این سیستم در سطح روسیه جابه‌جا می‌شود. نزدیک به۸۰% حمل‌ونقل در روسیه بر عهده راه‌آهن است که یک شرکت دولتی محسوب می‌شود. روس نانو در مارس ۲۰۱۱ به عنوان یک شرکت سهامی عام و با هدف توسعه صنعت فناوری نانو به‌وسیله سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌هایی که پتانسیل اقتصادی مناسب و یا نفع اجتماعی دارند، پایه‌گذاری شد. در حال حاضر تمامی سهام روس نانو متعلق به دولت روسیه است.