استفاده از ساعت اتمی نانویی در ردیاب با دقت بالاتر از GPS

استفاده از ساعت اتمی نانویی در ردیاب با دقت بالاتر از GPS

برای تولید انبوه ساعت اتمی نانویی مورداستفاده در ردیاب‌های بسیار دقیق، دو شرکت وارد همکاری مشترک شدند. این ردیاب‌ها دقت بالاتری نسبت به GPS دارند و ساعت اتمی نانویی به‌عنوان یکی از اجزاء این دستگاه است.

لوکیتور ایکس (LocatorX) یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری دقیق و ارزان رهگیری است. این شرکت اعلام کرد که شرکت نویزفیگور ریسرچ را به‌عنوان توسعه‌دهنده عملگر مغناطیسی MEMS خود انتخاب کرده است و قرار است از این عملگر در ساخت ساعت اتمی بسیار کوچک استفاده شود. این عملگر را می‌توان به مدارات مجتمع ادوات رهگیری امنیتی اضافه کرد.

ساعت اتمی کوچک حالت جامد را می‌توان به‌عنوان هسته اصلی در محصولات GRL (منبع‌یاب جهانی) استفاده کرد. GRL قادر است با استفاده از ساعت اتمی موجود در منبع رادیوی زمینی، ردیابی دقیق در داخل و خارج از منزل انجام دهد.

زمانی که این ساعت در ادوات اینترنت اشیاء قرار گیرد، GRL موقعیت‌یابی بسیار دقیق‌تری نسبت به GPS دارد بدون این که نیاز به باتری داشته باشد. این طراحی براساس پتنتی که دانشگاه آکسفورد به شماره ۹۸۴۱۴۹۴ در USPTO به ثبت رسانده، انجام شده است. برطبق این پتنت شرکت لوکیتور ایکس حق انحصاری ساخت ساعت اتمی نانویی را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است.

بیلی میدو، بنیان‌گذار شرکت لوکیتور ایکس می‌گوید: «براساس تجربه ۹ سال گذشته، ما دریافتیم که شرکت نویزفیگور یکی از شرکت‌های صاحب صلاحیت برای تولید ادوات فرکانس رادیویی توان پایین است. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان از فولرین (باکی‌بال) در ساخت ساعت اتمی استفاده کرد. نویزفیگور به ما کمک می‌کند تا طراحی ساعت اتمی بسیار کوچک را انجام داده و برای تولید انبوه آن اقدام کنیم.»

جری لوپز، از بنیان‌گذاران شرکت نویزفیگور می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که تحقیقات ما در حوزه امپلی‌فایرها و تلفیق‌کننده‌ها به دستاوردی در بخش نوسانگرهای باکی‌بال با توان پایین رسیده و این فناوری قرار است در یک تراشه موقعیت‌یاب در ابعاد یک سکه کوچک استفاده شود.»

به محض طراحی این محصول، ویفرها باید به‌صورت فیزیکی در بخش نانوساخت دانشگاه واشنگتون موردارزیابی قرار گیرند تا برای تولید نهایی و ایجاد لیسانس آماده شوند.