نانوساختارهای قارچی شکل، عامل بروز رفتار سیال‌‌گریزی

نانوساختارهای قارچی شکل، عامل بروز رفتار سیال‌‌گریزی

پژوهشگران دانشگاه پترزبورگ موفق به ساخت پلاستیک با خواص سیال‌گریز شدند که می‌تواند سیالات متعددی نظیر آب، شیر، سس کچاپ، قهوه و روغن زیتون را دفع کند. روی سطح این پلاستیک، نانوساختارهای قارچی شکل از جنس پلی‌اتیلن‌ترافتالات وجود دارد.

فناوری‌هایی نظیر پنل‌های خورشیدی و LED نیازمند پوشش‌های ضدآب و ضدآلودگی و روغن‌گریز هستند. دانشمندان به دنبال مواد جدیدی هستند تا فناوری پنل خورشیدی را با این مواد ترکیب کرده و از آنها برای ساخت پرده، لباس و کاغذ استفاده کنند.

محققان دانشگاه پترزبورگ، پلاستیک نوری انعطاف‌پذیری ساختند که تمام این خواص را دارا است، روی سطح این پلاستیک ساختارهای قارچی شکل ایجاد شده است.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Stain-Resistant, Superomniphobic Flexible Optical Plastics Based on Nano-Enoki Mushrooms در نشریه Journal of Materials Chemistry A به چاپ رسیده است.

در این پروژه محققان از نانوساختارهای ستونی به شکل قارچ از جنس پلی‌اتیلن‌ترافتالات (PET) استفاده کردند. با استفاده از این پوشش نانوساختار، سطح پلاستیک خاصیت سوپر امنیفونیک می‌شود که قادر به دفع سیالات مختلفی خواهد بود و در عین حال کاملا شفاف است. این سطح می‌تواند سیالات متعددی نظیر آب، شیر، سس کچاپ، قهوه و روغن زیتون را دفع کند. این سطح کاملا شفاف بوده و نور از آن عبور می‌کند و در عین حال پراش نیز می‌یابد. با این کار این سطوح برای تولید پیل‌های خورشیدی و LED ایده‌آل می‌شود و در عین حال می‌توان آن‌ها را با مواد انعطاف‌پذیر ترکیب نمود.

سجاد حقانی‌فر، از نویسندگان این مقاله از دانشگاه پترزبورگ می‌گوید: «نکته کلیدی در این ساختار، شکل نانوساختار روی سطح پلاستیک است. ما نشان دادیم که این مواد می‌توانند آلودگی‌ها و لکه‌ها را از سطح بزدایند.»

پاول لو، استادیار رشته مهندسی صنعتی می‌گوید: «برگ نیلوفر آبی نمونه بسیار کلاسیک و استاندارد از سطح خودتمیزشونده و ضدآب است. ما پلاستیک دارای پوشش نانوساختار خود را با برگ نیلوفر آبی مقایسه کردیم، این مقایسه نشان داد که پلاستیک نانوساختار ما سیالات بیشتری نظیر خون، قهوه، اتیلن گلیکول و روغن زیتون را دفع می‌کند. این سطح نه تنها سیالات را دفع می‌کند بلکه می‌توان آن را با تجهیزات و ادوات پزشکی ترکیب نمود و برای جلوگیری از انعقاد خون و رشد باکتری‌ها استفاده کرد.»