دستگاهی برای تشخیص زودهنگام سرطان از روی بازدم بیمار

دستگاهی برای تشخیص زودهنگام سرطان از روی بازدم بیمار

پاییز سال جاری چند بیمارستان در بریتانیا و آمریکا میزبان آزمون بالینی روی دستگاهی است که قادر است با کمک فناوری‌نانو و با استفاده از بازدم بیمار امکان تشخیص زودهنگام سرطان را در مدت چند دقیقه فراهم کند.

طراحی آزمون‌های بالینی روی فناوری جدید در بریتانیا در دست انجام است که درصورت موفقیت در آینده نزدیک امکان تشخیص سرطان از روی تست روی بازدم را فراهم می‌کند.

این فناوری که به بینی الکترونیکی شهرت دارد، قادر است تا از روی مواد شیمیایی موجود در بازدم، سرطان را شناسایی کند.

براساس اطلاعات منتشر شده این آزمون بالینی قرار است پاییز سال جاری در بریتانیا انجام شود و علاوه بر دو بیمارستان در بریتانیا، دو بیمارستان نیز در ایالات متحده میزبان این آزمون بالینی خواهند بود که در مجموع چند صد بیمار از این فناوری استفاده خواهند کرد تا عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

این آزمون کاملا غیرتهاجمی بوده و برای قدم اول روی تشخیص سرطان ریه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. در این فناوری تنفس بیمار و بازدم او برای یک دقیقه توسط دستگاه، آنالیز شده و نتایج برای ابرکامپیوتر ارسال خواهد شد.

در این فناوری مواد شیمیایی ویژه‌ای مربوط به سرطان موسوم به ترکیبات آلی فرار، توسط دستگاه شناسایی شده و از آن برای تشخیص زودهنگام سرطان استفاده می‌شود.

این آزمون از دقت بالایی برخوردار بوده و در آن از نانوذرات استفاده می‌شود. انکون مایکل که از افراد اصلی در طراحی و ساخت این ابزار است می‌گوید درصورت موفقیت این دستگاه، طی دو سال آینده این فناوری به‌صورت کیت تشخیص سرطان وارد بازار خواهد شد.

به اعتقاد برخی پزشکان این دستگاه می‌تواند انقلابی در تشخیص سرطان ایجاد کند.