نانوسیلیس ایرانی، ابزاری برای ارتقاء صنعت کاشی و سرامیک

نانوسیلیس ایرانی، ابزاری برای ارتقاء صنعت کاشی و سرامیک

شرکت صنایع نانوسیلیس ایساتیس موفق به ترویج استفاده از نانوسیلیس در صنعت کاشی و سرامیک شده است به طوری که بیش از ۸۰ درصد از نانومحصولات این شرکت در صنعت کاشی و سرامیک مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع نانوسیلیس ایساتیس، ترویج استفاده از نانوسیلیس در صنعت کاشی و سرامیک را یکی از دستاوردهای این شرکت طی یک سال گذشته اعلام کرد. وحید اسلامی نصرت آبادی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «با توجه به پتانسیل‌های نانوسیلیس در صنعت کاشی و سرامیک، تلاش زیادی داشتیم تا بتوانیم این محصول را به تولیدکنندگان کاشی و سرامیک معرفی کرده و استفاده از آن را در این صنعت ترویج دهیم. با توجه به حضور شرکت‌های صاحب نام در استان یزد، دسترسی مناسبی به این شرکت‌ها داشتیم و از این رو ارتباط خوبی با این شرکت‌ها ایجاد شد.»

مدیرعامل شرکت صنایع نانوسیلیس ایساتیس می‌افزاید: «در حال حاضر با شرکت‌های معتبری نظیر کاشی مهسرام و کاشی تبریز وارد همکاری شدیم و نانوسیلیس را برای استفاده در محصولات این شرکت‌ها عرضه کرده‌ایم.»

مهندس اسلامی نصرت آبادی درباره مزیت‌های نانوسیلیس شرکت ایساتیس می‌گوید: «دو مزیت مهم موجب رسوخ نانوسیلیس در صنعت کاشی و سرامیک شده است. مزیت اول نانوسیلیس ایساتیس این است که ما امکان فرموله کردن این محصول را برای شرکت‌های مختلف داریم. در واقع برحسب شرایط و نیاز هر تولیدکننده، ایساتیس می‌تواند فرمولاسیون نانوسیلیس را تغییر داده و متناسب با درخواست مشتری محصول را ارائه کند. این در حالی است که محصولات مشابه خارجی این امکان را ندارند بنابراین تولیدکننده نمی‌تواند تغییری در نانوسیلیس‌های خریداری شده از خارج دهد، این درحالی است که دانش فنی نانومحصولات ایساتیس این امکان را به ما می‌دهد تا به صورت سفارشی برای مشتریان محصول تولید کنیم. دومین مزیت ایساتیس قیمت کم و کارایی بالای نانومحصولات است که موجب رقابت‌پذیر شدن ایساتیس در بازار شده است. هرچند که اولولیت اول ایساتیس تامین بازار داخلی است اما با توجه به پتانسیل‌های موجود در این حوزه به دنبال وارد شدن به حوزه صادرات هستیم که امیدوارم بتوانیم از سال آتی صادرات این محصولات را آغاز کنیم.»

به اعتقاد مهندس اسلامی نصرت آبادی، استفاده از نانوسیلیس در کاشی و سرامیک موجب براق شدن و ایجاد خاصیت ضدلک در محصولات می‌شود که در بازار به آن کاشی نانوپولیش گفته می‌شود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ایساتیس، این شرکت ماهانه ۱۵ تا ۲۰ تُن مواد نانوسیلیس تولید می‌کند که بیش از ۸۰ درصد از آن در صنعت کاشی و سرامیک استفاده می‌شود که این رقم نشان از نفوذ این نانومواد در صنعت کاشی و سرامیک دارد.

لازم به ذکر است در حال حاضر فناوری‌نانو مزیت زیادی در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد کرده به طوری که در حال حاضر علاوه بر تولید کاشی‌های نانویی براق و ضدلک، کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال نیز توسط تولیدکنندگان به بازار عرضه شده است. این صنعت پتانسیل‌های بالایی برای صادرات دارد. جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان را یدک می‌کشد. در سال ۱۳۹۶ ایران بیش از ۱۴۷ میلیون مترمربع کاشی به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار به ۵۲ کشور صادر کرده است. استفاده از فناوری‌نانو برای ارتقاء کیفیت کاشی و سرامیک ایرانی به صورت ایجاد خواص آنتی‌باکتریال و پوشش‌های تزئینی نانویی می‌تواند ارزش افزوده‌ این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل کشور و صادرات فراهم کند.