ثبت شرکتی برای تجاری‌سازی چاپ سه‌بعدی قلب

ثبت شرکتی برای تجاری‌سازی چاپ سه‌بعدی قلب

بعد از موفقیت در چاپ سه بعدی قلبی در ابعاد قلب انسان، محققان دانشگاه کارنجی ملون اقدام به تاسیس شرکتی برای تجاری‌سازی این فناوری کردند.

شرکت فلویدفورم (Fluidform) توسط محققان دانشگاه کارنجی ملون برای تجاری‌سازی فناوری زیست‌چاپگر تاسیس شد.

هرچند چاپ زیستی بافت‌ انسانی در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد اما این حوزه فرصت‌های جالب توجهی نظیر تولید سه‌بعدی اندام‌های بدن انسان را می‌تواند در آینده نزدیک ایجاد کند.

محققان دانشگاه کارنجی ملون موفق شدند تا قطعات مربوط به قلب انسان را که شباهت زیادی به نمونه‌ی واقعی دارد، تولیدکنند. آندره هودسن از محققان این پروژه می‌گوید: «کلاژن یک زیست‌ماده بسیار عالی برای چاپ سه‌بعدی است چرا که در بافت بدن وجود دارد. اما آنچه که باعث دشواری چاپ سه‌بعدی می‌شود این است که کلاژن در سیستم سیال است و باید به صورت خشک شده در ساختار نهایی قرار داده شود. ما در این پروژه روشی برای ممانعت از این مشکل ارائه کردیم.»

محققان هیدروژلی ساختند که می‌تواند مانع از فروپاشی کلاژن شود. این ژل به عنوان یک حمام عمل کرده و به کلاژن اجازه می‌دهد تا لایه به لایه روی سطح قرار گیرد و در نهایت ساختار صلبی را ایجاد کند. این ژل را می‌توان از محیط به سادگی خارج کرد که برای این کار باید به آن حرارت داد تا بخش پشتیبان حذف شده و در نهایت ساختار چاپ شده باقی بماند.

این گروه از این سیستم برای تولید بخش‌های مختلف یک قلب، در ابعاد قلب انسان، استفاده کردند. در این قلب از سلول‌های عضلات قلبی، کاردیومیوسایت‌ها، استفاده شده است. محققان از داده‌های تصویربرداری برای بازسازی رگ‌ها موجود در قلب استفاده کردند.

البته هنوز فاصله زیادی میان این قلب چاپ شده و یک قلب واقعی وجود دارد اما همین دستاورد هم یک گام رو به جلو برای تولید قلب است تا مشکل کمبود اعضاء پیوندی در جهان حل شود. این پروه تحقیقاتی در حال کار روی تجاری‌سازی این فناوری هستند و برای این کار شرکتی به نام فلویدفورم تاسیس شده است.