از دوره پسادکتری در سوئیس تا ساخت دستگاهی با قابلیت صادرات

از دوره پسادکتری در سوئیس تا ساخت دستگاهی با قابلیت صادرات

دکتر صدیقه حجازی یک دهه پیش، در دوره پسادکتری در زوریخ با فناوری ساخت تجهیزات تصویربرداری آشنا شد. بعد از بازگشت به ایران، با راه‌اندازی شرکتی اقدام به ساخت دستگاه تصویربرداری مولکولی فلئوروسنت کرد و این تجهیزات در حال حاضر قابلیت صادراتی دارند و تاکنون دو دستگاه از آن به کشورهای کوبا و بولیوی صادر شده‌اند.

دو دستگاه تصویربرداری مولکولی فلئوروسنت (فلوویژن) از شرکت تجهیزآفرینان نوری پارسه به کشورهای کوبا و بولیوی صادر شده است. دستگاه تصویربرداری فلوویژن برای تصویربرداری دوبعدی فلورسنت در شرایط in-vivo در آزمایش‌های حیوانی طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت تجهیزآفرینان نوری پارسه درباره تاریخچه ساخت این دستگاه می‌گوید: «در دوره پسا دکتری در دانشگاه ETH زوریخ با فناوری این دستگاه آشنا شدم و بعد از بازگشت به کشور اقدام به ساخت این دستگاه کردم. البته در ابتدا دستگاه گران و پیچیده بود اما به تدریج فناوری را ساده‌سازی کرده و قیمت را کاهش دادیم و بعد از ده سال به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم این دستگاه را صادر کنیم.»

خانم دکتر صدیقه حجازی می‌گوید: «سال گذشته یک دستگاه تصویربرداری مولکولی فلئوروسنت موسوم به فلوویژن به کشور کوبا صادر شد و ماه گذشته نیز یک دستگاه دیگر به کشور بولیوی فروخته شد. در حال حاضر دانشگاه‌هایی نظیر علوم پزشکی اردبیل، آزمایشگاه جامع علوم پزشکی تهران، آزمایشگاه جامع علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی گلستان این دستگاه را خریداری کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند.»

دکتر حجازی درباره چگونگی بازاریابی و فروش این تجهیزات می‌گوید: «شرکت در نمایشگاه یکی از راهبردهای ما برای فروش دستگاه است. روش دیگر، تعریف پروژه مشترک با مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها است، در واقع پروژه‌ای مشترک با این مراکز اجرا شده و در این پروژه از این دستگاه استفاده می‌شود تا در نهایت عملکرد آن به اثبات برسد. برای صادرات نیز بازدیدهایی از کشورهای مختلف انجام می‌شود که این بازدیدها توسط ستاد نانو برنامه‌ریزی می‌شود.»

دکتر حجازی درباره مزیت‌های این فناوری می‌گوید: «این دستگاه یک سوم نمونه خارجی قیمت داشته و دانش فنی آن در داخل کشور توسعه داده شده است بنابراین پشیبانی فنی این دستگاه به سادگی در داخل کشور انجام می‌شود. این فناوری قابل ارتقاء بوده و می‌توان برای مشتریان آن را بهینه‌سازی کرد.»

شرکت تجهیزآفرینان نوری پارسه از سال ۱۳۸۸ با تمرکز فعالیت‌های خود بر روی فناوری تصویربرداری با استفاده از نور لیزر توانسته دستاوردهای گسترده‌ای کسب نماید. شایان ذکر است که این شرکت دانش‌بنیان با تکیه بر این فعالیت‌های علمی مقالات متعددی را در مجلات و کنفرانس‌ها منتشر کرده‌ است. فعالیت‌های این شرکت همچنان در افزودن به توانایی‌های این دستگاه ادامه دارد.