واحد تولید نیمه‌صنعتی نانو ساختارهای اکسید فلزی راه‌اندازی شد

واحد تولید نیمه‌صنعتی نانو ساختارهای اکسید فلزی در پژوهشگاه صنعت نفت در روز سه شنبه ۲۲/۰۲/۱۳۸۸ همزمان با پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه صنعت نفت ایران رسماً به بهره‌برداری رسید.


واحد تولید نیمه‌صنعتی نانو ساختارهای اکسید فلزی در پژوهشگاه صنعت نفت در روز سه شنبه ۲۲/۰۲/۱۳۸۸ همزمان با پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه صنعت نفت ایران رسماً به بهره‌برداری رسید.
اکسیدهای فلزی در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی و در کاتالیست‌ها، جاذب‌ها و پوشش‌ها کاربردهای فراوانی دارند. این واحد نیمه‌صنعتی توانایی تولید طیف وسیعی از نانو ساختارهای اکسید فلزی مانند اکسیدهای روی، آلومینیم، تنگستن، سریم، مس، آهن، کبالت، نیکل و.. را در مقیاس ۵۰ الی ۱۰۰ کیلو در روز دارد.
دکتر علیمراد رشیدی رئیس مرکز تحقیقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت و مسئول این طرح دراین باره اظهار داشت: “این واحد که خود بخشی از واحد تولید نیمه‌صنعتی نانولوله کربنی است، روشی منحصربه‌فرد برای تبدیل اکسیدهای فلزی به نانو ساختارهای اکسید فلزی است. فناوری به کار گرفته شده در این فرآیند کاملاً بومی و متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت است. از ویژگی‌های این واحد، تولید بسیار سریع و زمان اقامت بسیار پایین نانوساختارهای اکسید فلزی در راکتور است، که این امر به کمک طراحی منحصربه‌فرد مشعل‌های سرعت بالا که باعث رسیدن سریع به دمای واکنش می‌شود، امکان‌پذیر شده است. تاکنون بیش از پنج پتنت در ارتباط با این فرآیند در اروپا و آمریکا به ثبت رسیده است و پنج پتنت دیگر نیز مراحل ثبت خود را می گذرانند.”
وی قیمت تمام شده نانوساختارهای تولید شده با این روش را بسیارکمتر از قیمت محصولات مشابه در بازار عنوان کرد. همچنین در مورد کیفیت محصولات تولیدی این واحد اظهار داشت: با این فناوری می‌توان تمام اکسیدهای فلزی معمولی را به نانو ساختارهایی با خصوصیات کنترل شده تبدیل کرد. به طور مثال می‌توان میزان مصرف سالیانه اکسید روی را –که مصرف سالیانه آن بیش از بیست هزار تن است- در صورت جایگزینی نانوساختارهای اکسید روی با آن به نصف کاهش داد و خصوصیات محصول تولیدی را نیز حداقل ۴۰ درصد بهبود بخشید.
هزینه این واحد- که  بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال بوده است- با حمایت پژوهشگاه صنعت نفت، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت و ستاد فناوری نانو ریاست جمهوری تأمین شده است.
دکتر رشیدی، مدت زمان برای برگشت سرمایه این واحدها را بین ۲ تا ۸ ماه – بسته به مقیاس تولید واحد- براورد کرد.