کامپوزیت آلومینیوم با فولرین: مستحکم‌ مانند فولاد

محققان با افزایش فولرین در آلومینیوم توانستند استحکام آن را ۳ برابر افزایش دهند. کامپوزیت تولید شده می‌تواند راندمان کار را در توربین‌ها و کمپرسورها افزایش دهد.

محققان روسیه با کمک شرکت زیمنس موفق به‌ بهبود خواص مواد توسط نانوذرات کربنی شده‌اند. در این راستا این گروه با اضافه کردن فولرین به آلومینیوم توانستند ماده جدیدی بسازند که سختی آن از کامپوزیت‌های معمولی ۳ برابر بیشتر است. این درحالی است که وزن آن از کامپوزیت‌های فعلی بسیار کمتر است. با توجه به وزن کم و استحکام بالای این ماده می‌توان از آن در بهبود عملکرد موتورها، توربین‌ها و کمپرسورها استفاده کرد.

برای تولید این ماده ابتدا آلومینیوم و فولرین را در اتمسفر آرگون آسیاب کرده تا به ذرات چند نانومتری تبدیل شوند سپس دو ماده را با هم ترکیب کرده و ماده جدیدی بوجود می‌آورند. برای آسیاب کردن آلومینیوم از آسیاب‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود. جهت تولید ماده جدید باید یک درصد از وزن آن ماده فولرین باشد.

شرکت زیمنس درصدد است تا از این ماده جدید برای مصارف گوناگون استفاده کند. برای مثال با استفاده از این ماده در توربین‌ها، وزن آنها کاهش یافته و به سرعت‌های بالاتر دست می‌یابند. این کار موجب افزایش بهره‌وری موتورها و کمپرسورها می‌شود. از این ماده می‌توان در پوشش دادن کابل‌های ابررسانا استفاده کرد تا پایداری‌ آنها را افزایش داد. با این کار مقاومت این کابل‌ها در برابر جریان بالا می‌رود که این امر موجب می‌شود دستگاه‌هایی نظیر “اسکنرهای توموگرافی رزونانس مغناطیسی” توانمند‌تر شوند. از آنجایی که فولرین باعث افزایش هدایت الکتریکی آلومینیوم می‌شود کابل‌های الکتریکی آلومینیومی می‌توانند نازک‌تر ساخته شوند که این مسئله برای صرفه جویی در مصرف مواد مفید است.