همکاری محققان ایرانی و کره‌ای در تولید نانوآلیاژها

محققان دانشگاه صنعتی شریف با همکاری پژوهشگران کره‌ی جنوبی، موفق به تولید نانوآلیاژی محکم‌تر از فولاد شدند.

محققان دانشگاه صنعتی شریف با همکاری پژوهشگران کره‌ی جنوبی، موفق به تولید نانوآلیاژی محکم‌تر از فولاد شدند.

دکتر مجید واثقی، در رساله‌ی دکتری خود به کمک روش‌های از بالا به پایین به نانوساختار نمودن آلیاژ آلومینیومی ۶۰۶۱، پرداخته‌است.

او در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «با این کار تحقیقاتی، استحکام آلیاژ آلومینیم تا حد زیادی از استحکام فولاد بیشتر شده‌است».

وی در ادامه گفت: «نتایج تصاویر میکروسکوپی TEM حاکی از آن است که کوچکترین اندازه دانه (۱۶۰ نانومتر)، در دمای ۱۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و سرعت اکسترود کم پس از پاس چهارم قابل دستیابی است که این در مقایسه با نتایج مطالعات پیشین، بی‌نظیر است. همچنین توزیع مناسب و کسر حجمی بالای رسوباتی کوچکتر از ۱۰۰ نانومتر، به وفور درون دانه‌ها وجود دارد».

دکتر واثقی با معادل‌سازی استحکام کششی از روی نتایج سختی مشخص نموده‌است که استحکام کششی نانوآلیاژ به دست آمده در ۴ پاس، از استحکام کششی فولاد زنگ‌نزن و فولاد ساختمانی به مراتب بیشتر است.

وی برای تولید آلیاژهای نانوساختار و استحکام‌بخشی این آلیاژها، از فرآیند ECAP در دمای محیط و دمای بالا استفاده نموده‌‌است. پیرسازی دینامیکی نیز درون قالب ECAP انجام شده‌است.

در این پژوهش، اثر تعداد پاس، سرعت و دمای اکستروژن بر توزیع و اندازه رسوبات نانومتری و خواص مکانیکی محصول بررسی شده‌است.

دکتر واثقی امیدوار است که در صورت حمایت مالی از این کار پژوهشی، امکان عملی شدن آن در مقیاس صنعتی در ایران وجود خواهد داشت.

جزئیات این پژوهش -که با همکاری پروفسور علی کریمی طاهری، پروفسور Hyoung Seop Kim و پروفسور Sun Ig Hong انجام شده- در مجله‌ی Materials and Design (صفحات ۴۰۸۲- ۴۰۷۶، سال ۲۰۱۰) منتشر شده‌است.