بازیافت مواد ارزشمند از باتری‌های مستعمل

محققان هندی موفق به بازیافت فلز روی از باتری‌های مستعمل شدند. آنها برای این کار از Cyanex 923 به‌عنوان استخراج کننده استفاده کردند. در قدم بعد آنها از این روی برای تولید نانوذرات روی استفاده کردند که در حوزه‌های مختلف از جمله فتودتکتورها و فتودیودها کاربرد دارد.

باتری‌ها بخش جدایی ناپذیر زندگی ما هستند به‌طوری که در بسیاری از ادوات از جمله تلفن همراه، کامپیوتر و اسباب بازی‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. بسیاری از این باتری‌ها یک‌بار مصرف بوده و پس از اتمام، به بیرون انداخته می‌شوند. برخی از این باتری‌ها دارای فلزات سنگین نظیر کادمیم، سرب و نیکل هستند که در صورت بیرون انداختن باتری، می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند. بازیابی این مواد می‌توان منشاء مواد اولیه ارزان قیمت باشد اما متاسفانه هزینه بازیافت این باتری‌ها، به‌خصوص باتری‌های کوچک‌ بسیار بالا بوده به‌طوری که این هزینه از درآمد حاصل از به دست آوردن مواد بازیافت شده بیشتر خواهد شد. این مشکل در کشوری مانند هند بسیار جدی‌تر است. به‌نظر می‌رسد که توسعه فناوری‌های بازیافت باتری یک موضوع بسیار جدی و فوری است.
آکاش دیپ، از محققان مرکز الکترونیک زیست مولکولی و فناوری نانو در سازمان دستگاه‌های علمی مرکزی هند می‌گوید بیشتر تحقیقات انجام شده روی بازیافت فلزات از باتری‌های ساخته شده از نمک فلزی/اکسید/فریت است. مراحل انجام این بازیافت شامل تصفیه اسیدی یا آمونیاکی، رسوب گذاری، زدایش حلال و عملیات حرارتی می‌باشد. اصولا بازیافت باتری‌‌های اسیدی سربی، یون لیتیم و نیکل کادیمیم از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما واقعیت این است که مصرف باتری‌های قلیایی روی-اکسید منگنز سهم بیشتری را دارد. دیپ و همکارانش تحقیقاتی درباره چگونگی بازیافت باتری‌ها آغاز کرده‌اند. آنها نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای تحت عنوان Recovery of Pure ZnO Nanoparticles from Spent Zn-MnO2. Alkaline Batteries در نشریه Environmental Science Technology به چاپ رساندند. در این مقاله‌ آنها به ارائه توضیحاتی درباره نحوه بازیافت روی از باتری‌های مستعمل قلیایی خشک ZN-Mn و تولید نانوذرات اکسید روی خالص پرداختند.آنها باتری‌ها را متلاشی کرده و عناصر مفید آن را از دیگر مواد زاید جدا می‌کنند. آنها روشی به‌نام استخراج حلال را به‌کارگرفتند و با استفاده ازاستخراج کننده Cyanex 923 موفق به استخراج روی از مواد موجود در الکترود کردند. Cyanex 923 نام استخراج کننده تجاری است که بسیار ارزان بوده و در بازار یافت می‌شود. پس از زدودن روی، این ماده در دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد قرار داده می‌شود تا نانوذرات خالص اکسید روی بدست آید. نانوذرات خالص اکسید روی می‌تواند در حسگرهای گازی و مواد پیزوالکتریک مورد استفاده قرار گیرد.