تولید مواد پلیمری نانوساختار از مواد زاید

محققان در اروپا مواد پلیمری و روش‌های فراوری جدیدی برای بازیافت مواد زاید صنعتی ابداع کرده‌اند. این دستاورد علاوه بر کاهش هزینه بازیافت مواد به حفاظت محیط زیست نیز کمک می‌کند.

پژوهشگران اتحادیه اروپا به‌دنبال سنتز مخلوط‌های پلیمری چندجزئی از ضایعات صنعتی هستند تا بدین‌ترتیب ضمن تولید موادی با طول عمر بالا اثرات مخرب این مواد در طبیعت را نیز کاهش دهند. احیای مواد زاید نه تنها بخش مهمی از فرآیند بازیافت است، بلکه باعث کاهش چشمگیر هزینه حذف ضایعات نیز می‌شود.

خواص نانوکامپوزیت‌ها به‌طور قابل توجهی به نوع پلیمر اولیه، ماده پرکننده و مقادیر آنها بستگی دارد. ترکیبات پلیمری مطلوب و مورد علاقه برای تولید نانوکامپوزیت‌ها پلی‌کربنات‌ها (PCs)، پلی‌متیل‌متاکریلات (PMMA) و اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) هستند.

پژوهشگران، نانوذرات مختلف را به این مواد اضافه کردند تا به مواد جدیدی با مقاومت گرمایی، پایداری، شفافیت و استحکام مکانیکی بالا دست یابند. به‌خصوص، پرکننده‌های نانومقیاسی نظیر نانوکلی (nanoclay) یا نانوپوردها برای بهبود خواص مکانیکی و قالب‌پذیری آنها مورد توجه قرار گرفتند. آنها همچنین به کمک ابزارهای شبیه‌سازی توزیع نانوکلی را در مخلوط‌های پلیمری بررسی و عملکرد روش‌های تولیدی نظیر قالب‌گیری تزریقی، ریسندگی الیاف و اکستروژن را در فرآوری بهینه و کم‌هزینه نانوکامپوزیت‌های جدید مطالعه کردند.

نتایج این پروژه برای صنایع خودرو و حمل و نقل، ساخت و ساز و نساجی بسیار با اهمیت است و تجاری‌سازی آن می‌تواند سود اقتصادی زیادی نصیب صاحبان این صنایع کند.