بهبود عملکرد گوشی همراه با نانومشددها

پژوهشگران دانشگاه پوردو پی برده‌اند که چطور افزاره‌های مکانیکی ریزی، نانومشددهای الکترومکانیکی، تولید کنند که به کاربران تلفن همراه در رفع مشکلات برقراری تماس و بارگیری آسان کمک کنند.

پژوهشگران دانشگاه پوردو پی برده‌اند که چطور افزاره‌های مکانیکی ریزی، نانومشددهای الکترومکانیکی، تولید کنند که به کاربران تلفن همراه در رفع مشکلات برقراری تماس و بارگیری آسان کمک کنند. این افزاره‌ها بمنظور تسهیل در تراکم امواج رادیویی جهت بهبود عملکرد تلفن‌های همراه و سایر افزاره‌های قابل‌حمل طراحی شده‌اند.
 
این پژوهشگران افزاره‌هایی بنام مشددهای نانوالکترومکانیکی خلق کرده‌اند که شامل باریکه ریزی از سیلیکون بوده و با اعمال ولتاژ شروع به ارتعاش می‌کنند. آنها نشان داده‌اند که بهره تولید این افزاره‌های جدید تقریبا ۱۰۰ درصد است، بدین معنا که تقریبا همه افزاره‌های ساخته شده روی ویفرهای سیلیکونی بخوبی کار می‌کنند.

 
filereader.php?p1=main_c6f1fe92e49db0efb
این تصویر میکروسکوپ الکترونی پیمایشگر نشان‌دهنده ‏یک افزاره مکانیکی ریز، یک نانومشدد الکترواستاتیکی، ‏است که می‌تواند تراکم امواج رادیویی را آسان کرده ‏و بهبودی در عملکرد تلفن‌های همراه و سایر ‏افزاره‌های قابل‌حمل ایجاد کند. ‏

علاوه بر استفاده در صافی‌های گوشی همراه، چنین نانومشددهایی می‌توانند در حسگرهای شیمیایی و زیستی پیشرفته برای کاربردهای پزشکی و دفاعی و احتمالا بعنوان مولفه‌های رایانه‌ها و لوازم الکترونیکی نیز استفاده شوند.

این افزاره‌ها با استفاده روش عایق- روی- سیلیکون، یا SOI، ساخته می‌شوند، همان روشی که در صنعت برای ساخت سایر افزاره‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. این مشددها می‌توانند بسهولت با مدارهای الکترونیکی و سیستم‌ها مجتمع شوند زیرا SOI با فناوری نیمه‌رسانا – اکسید – فلزی تکمیلی یا CMOS (که یکی دیگر از تکیه‌گاه‌های صنعت الکترونیک در ساخت تراشه‌های رایانه‌ای است) سازگار است.

این مشددها در طبقه‌ای از افزاره‌ها بنام سیستم‌های نانوالکترومکانیکی، یا NEMS، قرار می‌گیرند. قلب این افزاره، باریکه سیلیکونی است که به دو انتهای آن متصل شده‌اند. این باریکه که مانند طناب پرش ارتعاش می‌کند در حدود دو میکرون طول و ۱۳۰ نانومتر عرض دارد. اعمال جریان متناوب به این باریکه باعث ارتعاش گزینشی پهلو- به – پهلو یا بالا – به – پایین و نیز تنظیم (کوک) فرکانس ارتعاشی آن می‌شود.

نشان داده شد که فرکانس این نانومشددها بهتر از سایر مشددها قابل کنترل است و می‌توانند جایگزین سایر مولفه‌های الکترونیکی برای رسیدن به کارآیی بهتر و مصرف کمتر شوند.

سعید محمدی، یکی از این پژوهشگران، گفت: «بعنوان نمونه صافی کوک‌پذیر را در نظر می‌گیریم. ساخت یک صافی کوک‌پذیر خوب با ترانزیستورها، القاگرها، و سایر مولفه‌های الکترونیکی بسیار سخت است، ولی یک مشدد نانومکانیکی ساده می‌تواند با عملکرد بسیار بهتر و توان مصرفی کمتر این کار را انجام دهد. آنها نه تنها از همتاهای الکترونیکی خود بسیار کارآتر بلکه جمع و جورتر نیز هستند.»

این مشددهای جدید می‌توانند کارآیی بالاتری نسبت به MEMS‌های پیشین ایجاد کنند. این پژوهشگران جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی IEEE Transactions on Nanotechnology منتشر کرده‌اند.