ابزاری برای تعیین اندازه نانوذرات در غلظت‌های بسیار کم

در حال حاضر برای تعیین اندازه ذرات از دستگاه DLS استفاده می‌شود. شرکت پارتیکل تکنولوژی لبز دستگاه جدیدی به نام NTA به بازار عرضه کرده که قادر است با حساسیت بیشتر و در غلظت‌های بسیار کم (۵۰ ppm) ابعاد نانوذرات را مشخص کند.

شرکت پارتیکل تکنولوژی لبز (Particle Technology Labs, PTL) یکی از پیشروان تولید ادوات تعیین مشخصات در آمریکا است که تجهیزات مختلفی برای استفاده در صنعت تولید می‌کند. PTL علاوه‌ بر ساخت تجهیزات برای بخش صنعت، برای پروژه‌های تحقیقاتی و کنترل کیفی نیز محصول تولید می‌کند. این شرکت اخیرا اعلام کرده محصولی برای آنالیز نانوذرات جهت استفاده در صنعت داروسازی به بازار عرضه کرده است. این دستگاه ردیاب نانوذرات یا NTA نام دارد. این محصول در ۴ ژوئن ۲۰۱۳ موفق به دریافت گواهینامه CGMP شد. cGMP یا Good manufacturing practice گواهینامه‌ای در حوزه داروسازی و پزشکی بود که نشان دهنده کیفیت محصول تولید شده است. در برخی کشورها داشتن این گواهینامه برای توزیع محصول اجباری است. در حال حاضر رعایت اصول cGMP توسط اداره دارو و غذای امریکا اجباری شده است. این محصول پس از دریافت این گواهینامه آماده توزیع است.
NTA موجب افزایش توانمندی شرکت PTL شده است به طوری که در حال حاضر با استفاده از این محصول می‌توان غلظت ذرات را در محدوده کمتر از یک میکرون تعیین کرد. این دستگاه به عنوان جایگزینی برای سیستم رایج تعیین توزیع اندازه ذرات با DLS است. این روش برای تعیین مشخصات برخی ذرات مناسب است و همانند DLS دارای محدودیت‌هایی است. دستگاه DLS رایج نیاز به غلظت بالایی دارد برای مثال باید حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ ppm از ذرات درون محلول باشد. اما این سیستم جدید حساسیتی دو تا سه برابر بیشتر از DLS دارد بنابراین ذرات با غلظت ۵۰ ppm هم با این سیستم قابل شناسایی است. در DLS به دلیل وابستگی سیستم به شدت بازتابش، در صورت وجود چند ذره بزرگ، خطا در گزارش نهایی به سمت اعداد بزرگ سوق پیدا می‌کند اما این مشکل در NTA رفع شده است.
ویلیام کوپسکی مدیر بخش خدمات آنالیزی شرکت PTL می‌گوید ما اولین آزمایشگاهی هستیم که از این ابزار استفاده می‌کنیم، امیدواریم استفاده از این دستگاه بتواند پاسخ‌گوی نیاز مشتریان ما باشد به طوری که آنها بتوانند در غلظت‌های کم، ابعاد نانوذرات را به دست آورند. قدرت تفکیک NTA بسیار بهتر از DLS است. به دلیل توانمندی‌های این دستگاه امکان تعیین اندازه نانوذرات حتی در غلظت‌های بسیار پایین نیز وجود دارد.
علاقه‌مندان به این محصول می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.nanosight.com مراجعه کنند.